الوافي, سامي2023-09-252023-09-252019-12-282716-828Xhttp://hdl.handle.net/123456789/16524اهتم الشكلانيون الروس بمفهوم الحافز، لارتباطه بمجال الرواية ارتباطا وثيقا، لذا في مقالنا هذا سنقف عند مفهومه وآليات تطبيقه على نموذجين روائيين مختارين هما: راس المحنة والرماد الذي غسل الماء لعز الدين جلاوجي ، قصد كشفِ وتحديد الأنساق المختلفة التي تستعملُ خلالَ بناءِ المبنى الحكائي في النص ( البناء / التدرج / التوازي / التأطير)، وصولا عند العناصرِ التي تُشكّل مادته: (المتن الحكائي / اختبار الدوافع / الشخصيات / الأفكار)، في ضوء العلاقات الثنائية: مرسِل / مرسَل إليه/ فاعل / موضوع/ مساعد / معارض. Abstract : Russian formalists have been interested by the concept of «motivation » because it is closely related to the field of the novel, this is why we will stand in the present article at the concept; its meaning and the mechanisms of its application on two selected fiction models: Al Ramad Alladhi Ghassala Alma and Ras El mihna of Azzedine DJELAOUDJI in order to expose and identify the different formats used during the construction of the fable in the text ( Construction, Frequency, Parallelism, framing), right up to the elements that make up its substance (subject, motivation test, personalities, Ideas) on the light of the bilateral relations (Sender/ Reciever/ Actor/ Theme/ Assistant/ Exhibiter)otherالأنماط التشكليةالشخصيةراس المحنةالرماد الذي غسل الماءعز الدين جلاوجيتحفيز الأنماط التشكلية للشخصية في روايتي راس المحنة والرماد الذي غسل الماء لعز الدين جلاوجيArticle