عداد، وسامالعايب، نورة2025-05-212025-05-212020-06-29http://dspace.univ-oeb.dz:4000/handle/123456789/22481إن واقع التربية الجنسية مغلقة بثقافة العيب والكتمان رغم الحاجة الماسة للتطرق لها ومحاولة فهمها وعلاجها هذا من جهة ومن جهة أخرى ما تعرضت له فئات التربية الخاصة للإساءة الجنسية وخاصة الطفل الذي يعاني من الإعاقة الذهنية بكل أنواعها وقضايا بلوغهم وفترة المراهقة ومشاكلها فأردنا من خلال هذه الورقة البحثية تومية الأسرة الجزائرية من نوع هذه التربية الجنسية لأطفالها المعاقين بصفة عامة والإعاقة العقلية بصفة خاصة من خلال الإجابة من التساؤل المطروح ما واقع التربية الجنسية لذوي الاحتياجات الخاصة الإعاقة العقلية نموذجا The reality of sexual education is closed with a culture of shame and concealment, despite the urgent need to address it and try to understand and treat this on the one hand, and on the other hand what the categories of special education have been subjected to sexual abuse, especially the child who suffers from mental disabilities of all kinds and the issues of puberty and adolescence and its problems. The research raises the awareness of the Algerian family about the type of this sex education for its disabled children in general and mental disability in particular by answering the question posed, what is the reality of sex education for people with special needs, mental disability as a model.otherالتربية الجنسية؛ الإعاقة العقلية Sexe education; Mental handicapواقع التربية الجنسية لذوي الاحتياجات الخاصة - الإعاقة الذهنية نموذجاThe reality of sex education for people with special needs - mental disability as a modelArticle