توبي، عبد المالكشرفي، منصف2023-09-172023-09-172021-06-302352– 9822E2588-1574http://hdl.handle.net/123456789/15876تهدف هذه الدراسة إلى استعراض مدى تبني متعاملي الهاتف النقال في الجزائر لمفهوم التسويق بالعلاقات والتوجه نحو السوق، واعتمدنا في إجرائها على المنهج الوصفي التحليلي، لنخلص في الأخير إلى أن المتعاملين قاموا بتطبيقه بشكل غير متوازن، كما وجدنا ان لديها مؤشر تطبيق متعارض من حيث أفكاره. This study aims to review the extent mobile operators in Algeria have adopted the concept of relationship marketing and market orientation. For this, we opted for a descriptive and analytical approach to conclude in the end that the operators applied the concept in an unbalanced way, and that the operators present a contradictory application indicator through its ideas.otherإدارة علاقات الزبونتكنولوجيا المعلوماتالميزة التنافسيةالتسويق بالعلاقات كأسلوب حديث لتحقيق الميزة التنافسية في المؤسسات الإقتصادية: دراسة حالة متعاملي الهاتف النقال في الجزائرRelationship marketing as a modern method for achieving competitive advantage of economic enterprises: case study on mobile phone operators in AlgeriaArticle