قرماط ، نوريقلاتي، يزيد2024-05-082024-05-082022-04-23978-9931-9721-4-3http://dspace.univ-oeb.dz:4000/handle/123456789/19030هدفت الدراسة إلى معرفة موقع عملية التقويم للأهداف السلوكية في مجالاتها الثلاثة (المعرفي، الوجداني، النفس حركي) في حصص التربية البدنية في الطور الثانوي، بين ما تعرضه الأدبيات في موضوع التقويم وما يقدمه المنهاج من طرح من جهة، ومن جهة أخرى ما يمليه الواقع بمتغيراته العديدة للقيام بهذه العملية الحساسة والمهمة، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، حيث شملت 15 أستاذا من 15ثانوية )ولاية أم البواقي(، وقد توصلت إلى النتائج التالية: - هناك اهتمام بالتقويم للمجالات )المعرفي، الوجداني، النفس حركي( بهدف تحسين قدرات التلاميذ الإدراكية والتفكير، وإلى تكوين شخصية التلاميذ. - ما قدّمه المنهاج كاف لتقييم التلاميذ في المجالين المعرفي والوجداني وغير كاف في المجال النفس حركي من نظر الأستاذ. - ما قدّمه المنهاج ليس في متناول المدرسين في الطور الثانوي في المجالات )المعرفي، الوجداني، النفس حركي( من وجهة نظر الأساتذة. The study aimed to know the location of the evaluation process in three domains (cognitive, emotional, psychomotor) in the sports education sessions, between what literature on the subject of evaluation present and what the curriculum offers on the one hand. And on the other hand what is dictated by reality with its many variables to carry out this sensitive and important process, and the study relied on the descriptive approach, which is considered more appropriate for such studies, as it included 15 teachers ( Oum El Bouaghi). - There is interest in the assessment of the domains (cognitive, emotional, psychomotor), which aims to improve students' cognitive and thinking abilities. - The curriculum has provided is sufficient to assess students in the cognitive and affective domains and is not sufficient in the psychomotor domain from the teacher’ s point view. - The curriculum has provided is not accessible to secondary school teachers in the domains (cognitive, emotional, psychomotor).otherالتقويم ؛ الأهداف السلوكية ؛ التربية البدنية والرياضية. Evaluation; behavioral goals; physical education and sports.تقويم الأهداف السلوكية في التربية البدنية والرياضية بين التنظيم والتطبيق من وجهة نظر الأساتذةArticle