زارع, رباببورحلي, أحمد توفيق2020-11-182020-11-182020http://hdl.handle.net/123456789/9349لقد أصبحت تنمية وتطوير الأصول الفكرية من الأمور المؤثرة في رؤية المؤسسة وفي إستراتيجياتها، فمستقبلها مرهون بما تمتلكه من أفكار تعبر على مدى قدرتها على الإبداع والتجديد الذي يشكل حاليا الركيزة الأساسية لبقاء المؤسسة في مجال الأعمال، حيث وجدت مختلف المؤسسات في عملية توظيف وتنمية وتقييم الكفاءات البشرية وفق منهجية محددة قائمة على أسس علمية الوسيلة الفعالة في رفع مستوى أداء هذه الكفاءات إلى أعلى المستويات وجعلها قادرة على تحقيق الإبداع والتجديد وتقديم الجديد ذي الجودة العالية بما يحقق أهدافها. وتعد منظومة التعليم العالي الجزائرية من المنظمات الخدمية التي تختص في إنتاج وتسويق حزمة من الخدمات التعليمية والبحثية التي تعد أحد الركائز الأساسية لتحقيق البناء السليم للمجتمعات، ولكي تنهض بمهامها وتقدم خدمات بمستوى متميز من الجودة يجب أن تهتم بإدارة كفاءاتها البشرية وتوظيفها وتنميتها وتقييمها على أسس علمية. وعليه تهدف هذه الدراسة للتعرف على دور إدارة الكفاءات البشرية بوظائفها الرئيسية (التوظيف على أساس الكفاءات، تنمية الكفاءات البشرية، تقييم الكفاءات البشرية) في ضمان جودة العملية التعليمية، البحث العلمي و خدمة المجتمع على حد سواء في مؤسسات التعليم العالي الجزائرية. وللإجابة على هذه الإشكالية وتحقيق هذه الدراسة وضعت أربع فرضيات رئيسية، وقسمت الدراسة إلى أربع فصول، واعتمد على المنهج الوصفي التحليلي لملاءمته لمثل هذه الدراسات، كما تم الاعتماد على الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات خضع لاختبارات الصدق والثبات، وتم توزيعه في مجموعة من كليات الاقتصاد في الجامعات الجزائرية والتي بلغ عددها 5 كليات، ومن خلال التحليل الكمي لبيانات 404 استبيان موزع على أساتذة هذه الكليات على اختلاف درجاتهم العلمية والمهنية. خلصت الدراسة إلى جملة من النتائج المتعلقة بمؤسسات التعليم العالي الجزائرية أهمها تلك التي تؤكد وجود دور إيجابي ومعنوي لوظائف إدارة الكفاءات البشرية في ضمان جودة العملية التعليمية، البحث العلمي، وخدمة المجتمع، كما تم إثبات عدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين سمات (الجنس والخبرة المهنية) للمبحوثين وأثر إدارة الكفاءات البشرية في ضمان جودة التعليم العالي بالكليات محل الدراسة، وتم إثبات وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين سمات (العمر، المؤهل العلمي، الرتبة الأكاديمية) للمبحوثين وأثر إدارة الكفاءات البشرية في ضمان جودة التعليم العالي بالكليات محل الدراسة De nos jours le développement des ressources humaines est devenu un élément déterminant dans le devenir et la stratégie de l'entreprise et des institutions d'une façon générale. Disposer de ressources humaines compétentes permet a l'institution l'innovation qui demeure le pilier essentiel pour assurer sa continuité et son développement. L'enseignement supérieur en Algérie peut étre considéré comme une institution spécialisée dans la production et l'offre des différents services se rapportant a l'enseignement et la recherche, éléments il faut en convenir essentiels dans la compétitivité des nations et des sociétés. Offrir des services de qualité demeure tributaire d'un management des compétences des nos ressources humaines de leur emploi de façon adéquaté, de leur développement et de leur évaluation permanente sur des bases scientifiques. Par conséquent, cette étude vise à identifier le rôle de la gestion des compétences humaines avec ses principales fonctions (Recrutement sur la base des compétences, développement des compétences humaines, évaluation des compétences humaines) En assurant la qualité du processus éducatif, Recherche scientifique et service communautaire Dans les établissements d'enseignement supérieur algériens. Et pour traiter cette problématique nous avons formulé quatre hypothèses et structuré notre travail en quatre chapitres, descriptives et analytique a été notre démarche et notre méthode pour traiter ce sujet, nous avons également choisi outil le sondage, comme outil principal d'analyse, le dernier a concerné cinq facultés d'économie se déférant universités Algériennes, le sondage a perte sur 404 enseignants de différents grades scientifiques et professionnels, l'étude et le traitement de ce dernier nous aura permis d'arriver a un certain nombre de résultats et conclusions se rapportant aux institutions de l'enseignement supérieur en Algérie. La conclusion principale aura été de confirmer le role positif du management des compétences des ressources humaines pour la garantie de la qualité de l'enseignement, de la recherche scientifique et leur implication sur la société The development of intellectual efforts has become a factor in the vision of the institution and its strategies,its future depends on the ideas it possesses reflecting on its ability to innovate and renewal, which is currently the main pillar of the survival of the enterprise in the field of business, where the various institutions - in the process of recruiting, developing and evaluating human competencies according to a specific methodology based on scientific - found an effective way to raise the level of performance of these competencies to the highest levels, and make them able to achieve creativity and innovation, and provide new high-quality to achieve its objectives. The Algerian higher education system is a service system that specializes in the production and marketing of a package of educational and research services, which is one of the main pillars for achieving the proper construction of societies, and in order to carry out its tasks and provide services of an outstanding level of quality; must be concerned with the management of human competencies, employment, development and evaluation on the basis Scientific. The aim of this study is to identify the role of human competency management with its main functions (competency-based recruitment, human competency development, human competency assessment) in ensuring the quality of the educational process, scientific research, and community service, in Algerian higher education institutions. In order to answer this problem and achieve the objectives of this study, four main hypotheses were drawn, and the study was divided into four chapters. The study focused on the descriptive and analytical approach, the questionnaire was also adopted as a main tool for data collection, and was distributed to a group of five faculties of economics in the Algerian universities. Through the quantitative analysis of the data of 404 questionnaires, distributed to the professors of these faculties of different degrees of scientific and professional.The study concluded with a number of results related to the Algerian higher education institutions, the most important of which confirm the existence of a positive role for the functions of human competencies management in ensuring the quality of the educational process, scientific research, and community service.It was also proved that there is no statistically significant relationship between the traits (gender and professional experience) of the respondents, and the impact of human competencies management in ensuring the quality of higher education in the faculties studied. There was a statistically significant relationship between the attributes (age, educational qualification, academic rank) of the respondents and the impact of human competencies management in ensuring the quality of higher education in collegesotherضمان الجودةتقييم الكفاءات البشريةدارة الكفاءات البشريةإدارة الكفاءات البشرية ودورها في ضمان جودة التعليم العاليدراسة لآراء عينة من الأساتذة في كليات الاقتصاد بالجامعات الجزائريةOther