الطيبي, أحمدمقدم, عبد الكريم2023-09-072023-09-072022-12-302353-012Xhttp://hdl.handle.net/123456789/15181يهدف البحث إلى إبراز أهمية القيم في المنظومة التربوية من خلال التعريف بماهيتها والوقوف على مختلف نصوص فهم المنطوق في مناهج الجيل الثاني، واستنباط ما فيها من قيم وأبعاد تربوية مختلفة وبيان مدى انعكاسها على سلوك المتعلمين، وتفعيل هذه القيم منوط بطبيعة النصوص المقترحة؛ فكلما كان النص قريبا من واقع المتعلم كانت الاستجابة أسرع. وتوصلت الدّراسة إلى استنباط هذه القيم وتحديد أنواعها وأبعادها المختلفة خصوصا القيم الدينية والوطنية التي سجّلت حضورا قويا وبارزا أكثر من غيرها.The research aims to highlight the importance of values in the educational system by defining them, analyzing the various texts of listening comprehension in the second generation curricula, deducing them and showing their reflection on learners' behaviors. The activation of these values depends on the proposed texts; the more the text is close to the reality of the learner, the faster the response. The study deduces these values and their different types, especially religious and natural ones which are more remarkable than the othersotherالقيمالنصوصالمتعلمالتفعيلالمنظومة التربويةالقيم التربويّة في نصوص فهم المنطوق السّنة الأولى متوسّطEducational values in listening comprehension texts middle school year 1Article