خداش، فارس2024-02-142024-02-142019-12-312352-99622572-0147http://dspace.univ-oeb.dz:4000/handle/123456789/18324تهدف هذه الورقة للبحث في ظاهرة تشبع السوق الملازمة لنشاط شركات التسويق المتعدد المستويات (MLM) خاصة مع انعدام الدراسات التي تطرقت لحجم قوة البيع الأمثل في نظام MLM ماعدا ماتعلق بدراسة Taylor لسنة 2014 حينما اقترح بنسبة 20-50 موزع لكل 10000 شخص كقيمة توازنية. من خلال محاكاة لنسب نشاط موظفي قطاع الصحة في فرنسا، وفي مرحلة موالية من خلال محاكاة قياسية لميكانيزمات عوائد الموزعين توصلت دراستنا لتأكيد نتائج دراسة Taylor لنسبة موزعين 50 الى 10000 نسمة، كما توصلت كذلك للقول بأن عملية التوظيف غير المتناهية التي تنتهجها شركات MLM تجعل منها تعاني من هذه الظاهرة بشكل لازم. This paper aims to investigate the phenomenon of market saturation associated with the activity of multi-level marketing companies (MLM), especially with the absence of studies that addressed the optimal sales force size in the MLM system except for the Taylor's study of 2014 when he proposed a balance value of 20-50 distributors per 10,000 person. Through a simulation for the percentage of health sector employees in France, and at a later stage through a an econometric simulation of the mechanisms of distributors 'returns, our study confirms the results of Taylor's study of 50 distributors to 10,000 person , as well as to say that MLM companies endless recruitment process makes them suffer of this phenomenon inevitably.otherتسويق متعدد المستويات؛ تشبع السوق؛ انسحاب الموزعين؛ القطاع الصحيتحديد حجم قوة البيع الأمثل في نظام التسويق المتعدد المستوياتDeciding the optimal selling force size in the in multi-level marketing system (MLM)Article