حمبلي, زين العابدين2023-09-042023-09-042023-06-232353-012Xhttp://hdl.handle.net/123456789/14935مّا كان الإبداع هو لغة الوجود الخالدة، الذي تشتغل عليه لغة النقد الأدبي في محاولة لفهم أغواره وكشف أسراره، وجدت هناك متابعة لهذه الحركة النقدية، التي انصب انشغالها على محاورة ومراجعة نصوصها، تنظيرا وتطبيقا، فحصا وكشفا وتعرية للمنطلقات المعرفية، والأدوات المنهجية، والشروط التداولية لهذه العملية الميتانقدية. تسعى هذه الورقة البحثية إلى توضيح بعض الجوانب التنظيرية والإجرائية لخطاب نقد النقد في المدونة النقدية الجزائرية المعاصرة، من خلال الإجابة عن إشكالية مركزية يمكن صياغتها كالآتي: ما هي رؤية واهتمامات النقاد الجزائريين بهذا الحقل المعرفي؟ وهل استطاعوا تقديم آليات منهجية، واصفة وشارحة للكتابات النقدية المعاصرة؟ Abstract Since creativity is the eternal language of existence, on which the language of literary criticism operates in an attempt to understand its depths and reveal its secrets, I found there follow-up to this critical movement, whose preoccupation was focused on dialogue and review of its texts, theorizing and application, examination, detection and exposure of cognitive premises, methodological tools, and deliberative conditions for this Almitanqdip process. This research paper seeks to clarify some theoretical and procedural aspects of the criticism discourse in the contemporary Algerian monetary code, by answering a central problem that can be formulated as follows: What are the Algerian critics’ vision and interests in this field of knowledge? Were they able to provide methodological mechanisms, describing and explaining contemporary critical writings?otherالنقد الأدبينقد النقدالخطاب النقدي الجزائري المعاصرالتنظيرالآلياتمن خطاب التنظير إلى سؤال الآليات في كيفية اشتغال نقد النقد في الخطاب الجزائري المعاصرFrom theorizing discourse to the question of mechanisms on how criticism works in contemporary Algerian discourseeArticle