حمود، بثينةخداش، فارس2025-04-142025-04-142024http://dspace.univ-oeb.dz:4000/handle/123456789/21754تهدف هذه الدراسة إلى تبيان مساهمة التجارة الإلكترونية في إضفاء الطابع الرسمي على الأعمال التجارية في القطاع غير الرسمي، من خلال إظهار أهمية هذا الخيار كإستراتيجية مؤكدة، والسبل اللازمة لنجاح التجارة الإلكترونية كوسيلة لهذا الغرض. وقد توصلت الدراسة، من خلال نتائجها الرئيسية، إلى أن النجاح في دمج القطاع غير الرسمي يتطلب إرادة للتغيير، واستعداداً مادياً وتنظيمياً من الجهات الرسمية، وخاصة فهماً لأسباب نشوء هذا القطاع ومن ثم تكييف الحلول المناسبة لمعالجته. The aim of this study is to highlight the contribution of e-commerce in formalizing business activities within the informal sector, by demonstrating the importance of this option as a confirmed strategy and the necessary means for the success of e-commerce as a tool for this purpose. The study found, as its main results, that success in integrating the informal sector requires a will for change, material and organizational readiness from official bodies, and particularly understanding the reasons behind the emergence of this sector and then adapting appropriate solutions.otherالتجارة الإلكترونية؛ القطاع غير الرسمي؛ الأعمال التجارية E-commerce; Informal sector; Formalizing business activitiesJumia مساهمة التجارة الإلكترونية في إضفاء الطابع الرسمي على الأعمال التجارية في القطاع غير الرسمي المتجر الإلكتروني أوغندا كنموذجThe Contribution of E-commerce in formalizing business activities in the informal sectorjumia Uganda as modelArticle