هلال, أمينة2023-09-132023-09-132022-06-152353-012Xhttp://hdl.handle.net/123456789/15687نسعى من خلال هذه الورقة البحثية إلى تتبع حركة التجريب في الخطاب الشعري الجزائري؛ من خلال القراءة في ديوان فيزياء للشاعر عبد القادر رابحي، محاولين الإلمام بمظاهر التجريب لديه وأهم مستويات اشتغاله مركزين على الجانب الموضوعاتي الّذي كان أكثر مستوى يراهن عليه الشاعر. لنخلص إلى أن عبد القادر رابحي يشتغل بوعي تجريبيّ يتوخى استحداث أدوات الكتابة ولعله يتّكئ أكثر على الرّؤى الذاتية المستقاة من الواقع أساسا والتي كانت لديه سبيلا إلى البينية. Through this research paper, we seek to trace the movement of experimentation in the Algerian poetic discourse; By reading in the Diwan of Physics by the poet Abdel Qader Rabhi, trying to get acquainted with the aspects of his experimentation and the most important levels of his work, focusing on the thematic aspect, which was the most bet on by the poet. To conclude that Abdul Qadir Rabhi works with an empirical awareness that seeks to develop writing tools, and perhaps he relies more on self-visions derived from reality primarily, which he had a way to interfaceotherالتجريبالشعر المعاصرعبد القادر رابحيالخطاب الشعري الجزائريانفتاح أفق التجريب وانفلات الرؤيا في شعر عبد القادر رابحي : ديوان فزياء أنموذجاThe Openness of the horizon of experimentation and the liberation of vision in the poetry of Abdul Qadir Rabbi: diwan of physics as a modelArticle