نوي، نورالدين2023-09-042023-09-042023-06-30http://hdl.handle.net/123456789/14900هدف هذا البحث إلى دراسة فعالية التعليم عن بعد في الجامعات الجزائرية ، ودرجة توافر متطلباته وبيان معوقاته، وتعيين الحلول المقترحة لها من وجهة نظر الطلبة في الجامعات المشمولة في البحث. ولتحقيق ذلك تم بناء استبانه تألفت من38 فقرة، بعد أن تم التأكد من صدقها وثباتها، طبقت الأداة على عينة البحث التي تكونت من 1289طالب في مجموعة من الجامعات الجزائرية. وقد أظهرت نتائج البحث انه تتوفر لدى الجامعة المتطلبات اللازمة للتعليم عن بعد إلا أنها لا تزال بحاجة إلى تطوير و يميل الطلبة الجامعيين محل الدراسة إلى تقييم درجة فعالية التعليم عن بعد عند مستوى المتوسط بغض النظر عن خصائصهم الشخصية. وعلى ضوء النتائج المتحصل عليها تم اقتراح مجموعة من الحلول التي من شأنها العمل على زيادة فاعلية التعليم عن بعد في الجامعة الجزائرية. The aim of this research is to study the effectiveness of distance education in Algerian universities, the degree of availability of its requirements, and to identify the obstacles and proposed solutions from the perspective of students in the universities included in the study. To achieve this, a questionnaire consisting of 38 items was developed and validated, and it was administered to a sample of 1,289 students in a number of Algerian universities. The results of the research showed that the necessary requirements for distance education are available in the university, but they still need to be developed, and university students tend to evaluate the effectiveness of distance education at a medium level regardless of their personal characteristics. Based on the results obtained, a set of solutions were proposed that would work towards increasing the effectiveness of distance education in Algerian universities.otherالتعليم عن بعدالجامعة الجزائريةفعالية التعليمالطلبةمدى فاعلية تطبيق التعليم عن بعد في الجامعة الجزائرية من وجهة نظر الطلبةThe Effectiveness of implementing distance learning in algerian universities from the students' perspectiveArticle