جليد, أحمد2023-09-132023-09-132022-06-152353-012Xhttp://hdl.handle.net/123456789/15692المفارقة لغة اتصال سرية بين الشاعر والقارئ، تُعين على مغادرة دائرة المباشرة اللغوية. وقد استخدم الشاعر المعاصر المفارقة الشعرية لقيامه على مراقبة الواقع وتناقضاته، ومَردُّ ذلك أن المفارقة تُدرَك في المألوف السائد معنى جديدا نقيضا لذلك السائد، والأدب بما يتّسم به من تفاعل جدلي بين الأشياء يعدّ حقلا خصبا للمفارقة. في ضوء ذلك يسعى هذا البحث لدراسة أشكال المفارقة التصويرية في شعر أمل دنقل والوقوف على أنماطها المتعدّدة، في محاولة لاستكشاف العلاقة الكامنة بين تلك المفارقات ورؤية الشاعر. وقد جاء اختيار الموضوع لما يَنْفرد به أمل دنقل من ميل شديد إلى المفارقة ولما تشكّله في شعره من ظاهرة فنية بارزة . Irony is a skillful linguistic game which helps the poet skip or leave the circle of linguistic directness and create a secret communication language between him and the reader. Indeed, the contemporary poet used the poetic irony in his observation of reality and its contradictions. This is due to the fact that the irony creates in the prevailing mainstream a new meaning contrary to the previous one, and literature, with its dialectical interaction between things, is a fertile field for irony. In light of this, this research aims at exploring the forms of pictorial irony in Amal Dunqul's poetry as well as to identify its various styles, in an attempt to shed light on the underlying relationship between these ironys and the poet's vision.The topic has been chosen because of Amal Dunqul's unique tendency to paradox, and owing to the prominent artistic phenomenon that it formed in his poetry.otherالمفارقة التصويريةأمل دنقلالمفارقة الشعريةالشاعر والقارئالمفارقة التصويرية في شعر أمل دنقلThe pictorial ironyin Amal Dunqul's poetryArticle