نصور, ريزان2023-10-022023-10-022021-12-312352-9962E-ISSN 2572-0147http://hdl.handle.net/123456789/16809هدفت هذه الدراسة إلى تحديد مفهوم التسويق الرشيق بشكل عام و تفعيل المهارات غير المستغلة والإبداع كبعد من أبعاده بشكل خاص وأهميته والتعريف بمفهوم أداء العامين، ولتحقيق ذلك قامت الباحثة بإجراء دراسة ميدانية بتوزيع استبانة على (60) فرد من مجتمع الدراسة المتكون من جميع العاملين في البنوك الخاصة (بيمو السعودي الفرنسي، البركة) في محافظة دمشق. وتوصلت إلى ان العاملين في البنوك محل الدراسة لديهم إلمام بمفهوم التسويق الرشيق كما ان هناك علاقة بين (تفعيل المهارات غير المستغلة والإبداع كبعد من أبعاد التسويق الرشيق) من جهة وكل من (الإبداع، والرضا، والالتزام الوظيفي) للعاملين في البنوك محل الدراسة في محافظة دمشق. The The study aimed to define the concept of marketing in general, agile planning in general and marketing planning in particular and its importance, and to introduce the concept of performance of the two years, which is a field study on banks (Bemo Saudi Fransi, Al Baraka) in the governorate of Damascus, where (60) questionnaires were distributed to the study community. It consists of all employees of the private banks (Bemo Saudi Fransi, Al Baraka). And it concluded that the workers in the banks under study have knowledge of the concept of agile marketing, and there is a relationship between (activating untapped skills and creativity as a dimension of agile marketing) on the one hand and each of (creativity, satisfaction, and job commitment) for workers in the banks under study in the governorate of Damascus.otherالتسويق الرشيقأداء العاملينبنك البركةبنك بيمودور تفعيل المهارات غير المستغلة والابداع كبعد من أبعاد التسويق الرشيق في تعزيز اداء العاملين في الشركات ذات الطابع الخدمي: دراسة مقارنة بين بنك البركة وبنك بيمو في محافظة دمشقThe Role of activating untapped skills and creativity as a dimension of lean marketing in enhancing the performance of workers in service-oriented companies: a comparative study between Al Baraka bank and bank Bemo in Governorate DamascuArticle