مسعودي, عبد الرؤوفهشماوي, كمال2023-09-262023-09-262022-06-102352-9962E-ISSN 2572-0147http://hdl.handle.net/123456789/16605تهدف هذه الدراسة إلى تحليل العلاقة ما بين المسؤولية الاجتماعية وصورة المؤسسة. 276 استبيان تم توزيعها على زبائن مؤسسة الكهرباء والغاز الجزائرية (سونلغاز) تم معالجة البيانات باستخدام البرنامج الاحصائي spss.26. أظهرت النتائج استحسان الزبائن للمسؤولية الاجتماعية لمجمع سونلغاز وجود علاقة تأثير إيجابية لهذه الأخيرة على أبعاد صورة المؤسسة لاسيما البعد المعرفي والمعياري وبدرجة أقل البعد العاطفي، كما خلصت الدراسة الى أن المسؤولية الاجتماعية يمكن أن تساهم في تحسين وتعزيز صورة المؤسسة الاقتصادية. The purpose of this study is to analyze the relationship between social responsibility and corporate image, 276 questionnaires were distributed among customers of the Algerian electricity and gas company (SONELGAZ).SPSS 26 was used to analyze the data collected. The results showed customer acceptance of the Sonelgaz Group's social responsibility and the existence of a positive relationship between social responsibility and the dimensions of the company's image, in particular the cognitive and normative dimension, and to a lesser extent the emotional dimension. The study also concluded that social responsibility can help to improve the image of the economic corporation.otherالمسؤولية الاجتماعيةالمؤسسة الاقتصاديةمجمع سولغازتأثير المسؤولية الاجتماعية على صورة المؤسسة الاقتصادية: حالة مجمع سولغازThe Impact of social responsibility on the corporate image: the case of the Sonelgaz GroupArticle