أثر استخدام نظام التعلم الإلكتروني على الأداء الأكاديمي لطلبة الدكتوراه في الجزائر
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة أم البواقي
Abstract
هدف هذا البحث إلى دراسة في أثر استخدام نظام التعلم الإلكتروني على الأداء الأكاديمي لطلبة الجامعات. ولتحقيق هذا الهدف، أُجري استبيان شمل 159 طالب دكتوراه في السنة الأولى مسجلين في جامعات مختلفة بغرب الجزائر، وتم تحليل البيانات باستخدام نمذجة المعادلات الهيكلية. أظهرت النتائج وجود تأثيرات إيجابية وذات دلالة إحصائية لكل من نية الاستخدام، ومهارات الاستخدام، وجودة خدمات نظام التعلم الإلكتروني على استخدام هذا النظام. كما تبين أن استخدام نظام التعلم الإلكتروني وجودة المعلومات يؤثران بشكل إيجابي وملحوظ على الأداء الأكاديمي للطلبة. وأكدت النتائج أيضًا الدور الوسيط لاستخدام نظام التعلم الإلكتروني. وبناءً عليه، ينبغي على مديري الجامعات تحسين خدمات التعلم الإلكتروني وجودة المعلومات، وتعزيز مهارات الطلبة في استخدام هذه الأنظمة، من أجل تعزيز استخدامها وتحقيق أثر إيجابي على الأداء الأكاديمي للطلبة.
This study investigates the effect of e-learning system use on university students’ academic performance. For this purpose, a survey was conducted on 159 first-year PhD students enrolled in different Western Algerian universities, and the data were subjected to structural equation modeling. The results show significant and positive effects of intention to use, usage skills, and the quality of e-learning system services on e-learning system use. Furthermore, e-learning system use and information quality affect positively and significantly students’ academic performance. Finally, the mediating role of e-learning system use is also confirmed. Therefore, to improve e-learning systems use and their effect on student academic performance, universities managers should improve e-learning services and information quality, and enhance e student usage skills.
Description
Keywords
إستخدام نظام التعلم الإلكتروني؛ الأداء الأكاديمي؛ الجودة؛ المهارات؛ الطلبة
E-learning system use; Academic performance; Quality; Skills; Students