واقع تطبيق المدربين لعمليات التقويم خلال الموسم التدريبي
No Thumbnail Available
Date
2022-04-23
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة أم البواقي
Abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على كفاءة وتكوين المدربين في تطبيق عمليات التقويم بمختلف أساليبه وأنواعه (التقويم القبلي، التكويني والبعدي) والصعوبات التي تواجههم في تطبيق هذه العمليات، وقد اعتمد الباحثان على المنهج الوصفي لملائمته لطبيعة البحث، وبغرض جمع المعلومات تم تصميم استبيان الكتروني يتضمن محورين، أما عينة البحث فقد ضمت (30) مدربا على مستوى دائرة جيجل، وتم معالجة البيانات احصائيا باستخدام مجموع التكرارات و النسب المئوية.
وفي الأخير اهتمت الدراسة بوضع اقتراحات موجهة للمدربين وهذا من أجل إثراء الرصيد المعرفي حول عملية التقويم ومساعدتهم على تخطي العقبات والصعوبات التي يصادفونها في مسارهم التدريبي.
This current study aimed to identify the efficiency and competence of the trainers in the application of the various methods and types of the evaluation (Diagnostic, formative and summative) and the difficulties they encountered in applying this process. In this study, the researchers relied on the descriptive approach to suit the nature of this research. For the purpose of collecting the information, an online survey containing two axes was compiled. The research sample included (30) trainers at the level of Jijel department and the data were processed statistically using total repetitions and percentages.
Finally, the study focused on developing suggestions for the trainers in order to enrich their knowledge of the evaluation process and help them overcome the obstacles and difficulties they face in their training.
Description
Keywords
التقويم ؛ المدربين؛ الموسم التدريبي.
Evaluation ; trainers; training season.