أثر برنامج مقترح للتربية الحركية على تعلم بعض الصفات الحركية لأطفال - مرحلة ما قبل المدرسة (4-5) سنوات.

Abstract
أثر برنامج مقترح للتربية الحركية على تعلم بعض الصفات الحركية لأطفال مرحلة ما قبل الدراسة (4-5) سنوات. أحتوت الدراسة على اربعة فصول وقد تضمن الفصل الاول المقدمة وأهمية البحث والتي تم التطرق فيها الى اهمية تجريب اثر برنامج مقترح للتربية الحركية على تعلم بعض الصفات الحركية لأطفال مرحلة ما قبل المدرسة (4-5) ويهدف كذلك الى شغل اوقات فراغ الاطفال في نشاط رياض ي مفيد .في حين نرى ان الفصل الثاني احتوى على منهج البحث اذ تم استخدام المنهج التجريبي لملاءمته لطبيعة البحث وعينة البحث اذ كانت مجموعة من اطفال روضة لولوكاتي الاهلية وتمت عملية التكافؤ بين مجموعتي البحث لضبط المتغيرات . واستخدم الباحث الوسائل الاحصائية التالية: الوسط الحسابي ، الانحراف المعياري ، معامل الارتباط البسيط ،(T) المتوسطين مرتبطين ولعينتين متساويتين .وبعد ذلك تمت مناقشة النتائج في الفصل الثالث وعلى ضوء النتائج وضع الباحث العديد من الاستنتاجات ومنها:- -1 للبرنامج التدريبي المقترح اثر على تعلم بعض الصفات الحركية لأطفال مرحلة ما قبل المدرسة (4-5) سنوات وهذا يحقق الفرض الأول من البحث . وعلى ضوء الاستنتاجات وضع الباحث توصياتها ومنها :- 1- العمل على تطبيق البرنامج المقترح للتدريب الحر كي على اطفال الرياض لما له من تأثير ايجابي على تنمية القدرات الحركية لأطفال مرحلة ما قبل المدرسة . 2- العمل على تصميم العديد من برامج التدريب الحركي لمرحلة ما قبل المدرسة وعلى نواحي بدنية ومهارية ومعرفية اخرى . 3- اجراء المزيد من الدراسات والبحوث التطبيقية لفئات عمرية مختلفة و متغيرات مختلفة عن متغيرات البحث الحالي A proposed motor education program has affected the learning of certain motor traits for pre-school children (4-5) years. The study contained four classes and included the first chapter presented and the importance of research, in which the importance of experimentation was addressed following a proposed motor education program on learning some of the motor qualities of preschool children (4-5) and also aims to fill the children's free time in a useful sports activity. While we see that the second chapter contained the research method as the experimental method was used to suit the nature of the research and the research sample as it was a group of children of the kindergarten of the local loocate and the process of parity between the two research groups was done to adjust the variables. The researcher used the following statistical means: computational medium, standard deviation, simple correlation coefficient, and average T testing linked to two equal eyes. The results were then discussed in chapter three and in the light of the results the researcher drew several conclusions, including: The proposed training program has affected the learning of some motor qualities for pre-school children (4-5) years and this achieves the first imposition of research. In the light of the conclusions, the researcher made its recommendations, including: 1- Work on the implementation of the proposed program of motor training on Riyadh children because of its positive impact on the development of the motor abilities of preschool children. 2- Work on the design of many motor training programs for pre-school and on other physical, knowledge and knowledge aspects. 3- Conducting more studies and applied research for different age groups and variables different from the current research variables.
Description
Keywords
التربية الحركية؛ النمو الحركي. Kinetic education; motor growth
Citation