مدى توافق برامج التعليم المحاسبي في الجزائر مع متطلبات المعايير الدولية للتعليم المحاسبي (IESs) - دراسة مقارنة

Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى إبراز مدى توافق برامج التعليم المحاسبي في الجزائر مع المعايير الدولية للتعليم المحاسبي، وذلك من خلال التعرف على مفهوم التعليم المحاسبي وأدواته ومعاييره من جهة، وعرض مختلف برامج التعليم المحاسبي الأكاديمي في الجامعات وشروط مزاولة التكوين المحاسبي المهني في المعهد المتخصص لمهنة المحاسبة والمجمد لغاية اليوم من جهة أخرى ، إضافة إلى إجراء مقارنة بين هذه البرامج مع محتو ى برامج التعليم المحاسب ي حس ب المعايير الدولية للتعليم المحاسبي. وخلصت الدراسة إلى أن هناك تطبيق جزئي للمعايير الدولية للتعليم المحاسبي في البيئة التعلمية المحاسبية، حيث أوصت الدراسة بضرورة تحديث برامج التعليم المحاسبي وتكثيف التربصات الميدانية من أجل الرفع من جودة التعليم المحاسبي في الجزائر حتى يواكب المتطلبات الدولية. This study aimed to highlight the extent to which accounting education programs in Algeria are compatible with international standards of accounting education, by identifying the concept of accounting education, its tools and standards on the one hand, and the presentation of the various academic accounting education programs in universities and the conditions for practicing professional accounting training in the specialized institute for the profession of accounting and freezer Until today on the other hand, in addition to making a comparison between these programs with the content of accounting education programs according to international standards for accounting education, and the study concluded that there is a partial application of international standards for accounting education in the accounting learning environment, where the study recommended the need to update accounting education programs and intensify training field in order to raise the quality of accounting education in Algeria to keep pace with international requirements.
Description
Keywords
المعايير الدولية للتعليم المحاسبي؛ التعليم المحاسبي في الجزائر؛ التكوين المحاسبي؛ جودة التعليم المحاسبي International standards for accounting education; accounting education in Algeria; accounting training; the quality of accounting education.
Citation