مفهوم التسويق في القرن الواحد و العشرون: مراجعة لتعريفات التسويق منذ ظهوره إلى يومنا هذا
No Thumbnail Available
Date
2017-12-30
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة أم البواقي
Abstract
يعتقد الباحثون أن الدارسين للتسويق إختلفوا في تحديد تعريف موحّد للتسويق، لكن الأمر ليس بهذه الصورة ، لأن كل مجموعة من التعاريف تعكس المرحلة الفكرية التي مر بها التسويق كفلسفة وكنشاط تمارسه المنظمات عبر سلسلة زمنية تتضمن توجّهات فكرية وفلسفية خاصة تشكل حاضنة لمضامين التسويق وأهدافه . فظهرت العديد من التعاريف ، تستعرض أهمها الدراسة الحالية عبر إمتداد الزمن، منذ ظهور مفهوم التسويق و إلى يومنا هذا، مرورا بتحليل الجذور التاريخية للتسويق ، حيث تغطي كل فترة مدروسة مدة أقصاها 10سنوات، لأن فترة العشر سنوات كافية و لو نظريا لتغير المحاور التي تركز عليها التعاريف ، و هذا من أجل توضيح المحطات الأساسية للتغير في التعاريف ، و إستشفاف المسار العلمي والعملي الصحيح لتطور مفهوم التسويق.
Researchers believe that cholars that studied marketing did not agree for a common definition. Though, the issue is not that way, each definition reflects a different concept era where marketing was considered as a philosophy and an activity practiced by the organization in time series including specific philosophical and conceptual approaches. The latter were an incubator to the
content of marketing and its objectives. This study illustrates the definitions according to the time, since the appearance of the concept of marketing till now. It analyses also its historical roots that covers a period of ten years
each; a decade is enough even theoretically for the change of axes
that marketing focuses on. Thus, to clarify the basic stations of change
in definitions and to explore the correct scientific and practical course for the development of th
Description
Keywords
التسويق؛ تعريف التسويق؛ مفهوم التسويق؛ نظرية التسويق
marketing marketing definition; marketing concept; marketing theory