تحديات التعليم المحاسبي في الجزائر في ظل تطور نماذج التعليم المحاسبي الدولي

Abstract
يعد التعليم المحاسبي أحد الأنظمة المتكاملة التي تسهم في عملية التأهيل على أداء العمل المحاسبي ومد الكفاءات الجامعية أو المهنية بالمعارف الأساسية من الناحية العلمية، العملية والتقنية للمجال المحاسبي، الأمر الذي فرض على الدول الاهتمام بالتعليم المحاسبي في بيئتها، ثم محاولة تطويره من خلال تبنيها التعليم المحاسبي الدولي المقتبس من معايير المحاسبة الدولية. بعد مرور عقد على حيز التطبيق، الجزائر مازالت لا تستجيب لكل متطلبات التوافق مع معايير التعليم المحاسبي الدولي، بسب ب عدة معوقات وتحديا ت، هذا ما ستحاول الإشكالية إبرازه، من خلال التركيز على أهم التحديات التي تواجه تطور التعليم المحاسبي في الجزائر وتعيق من جودة الممارسات المحاسبية. تهدف هذه الورقة البحثية إلى تسليط الضوء على أهم العوائق وأسباب تدني مستوى التعليم المحاسبي في الجزائر، والمحددات التي تؤثر على جودته بالرغم من المبادرات الكثيرة في الإصلاح وإعادة الهيكلة في هذا المجال من أجل تحيين التعليم المحاسبي والارتقاء به مع معايير التعليم المحاسبي الدولي. اعتمد هذا البحث على المنهج الوصفي التحليلي، الذي يتم في ضوئه استعراض، مناقشة وتحليل الأدبيات والأطر الفكرية المتعلقة بموضوع التعليم المحاسبي الدولي وتوجيها ته وإسقاط ذلك على واقع التعليم المحاسبي في الجزائر ، من خلال نقد القوانين والمراسيم المنظمة للتعليم المحاسبي الأكاديمي والمهني. توصلنا إلى أن أهم التحديات التي تقف في وجه تطوير التعليم المحاسبي في الجزائر، هو ما يرتبط بمدى فهم وإدراك طبيعة المعايير المحاسبة الدولية المعقدة والمتابعة الدورية للتعديلات التي قد تطرأ عليها، عدم التأهيل الكافي لهيئة التكوين المحاسبي، عدم التكامل بين الهيئات المهنية والمؤسسات الأكاديمية لترقية صناعة المعايير وتطويرها، ثم ما يتعلق بالظروف الاقتصادية، الثقافة والقيم السائدة. Accounting education is one of the integrated systems that contribute to the qualification process for the performance of accounting work and the extension of university or professional competencies with basic knowledge from the scientific, practical and technical aspects of the accounting field. International accountant adapted from international accounting standards. After a decade of implementation, Algeria still does not respond to all requirements of compatibility with international accounting education standards, due to several obstacles and challenges. This is what the problematic will try to highlight, by focusing on the most important challenges facing the application of accounting education in Algeria and impeding the quality of accounting practices. This research paper aims to shed light on the most important obstacles and causes of the low level of accounting education in Algeria, and the determinants that affect its quality despite its many initiative in reform and restructuring in this field in order, to update accounting education and upgrade it with international accounting education standards. This research relied on the descriptive analytical approach, in the light of which a review, iscussion and analysis of the literature and intellectual frameworks related to the subject of international accounting education and its directives are reviewed and projected on the reality of accounting education in Algeria, through criticism of laws and decrees regulating academic and professional accounting education. We concluded that the most important challenges that stand in the way of developing accounting education in Algeria, are related to the extent of understanding and awareness of the complex nature of international accounting standards and the periodic follow-up of amendments that may occur to them, insufficient qualification of the accounting training body, lack of integration between professional bodies and academic institutions to promote the industry Standards and their development, then what is related to economic conditions, prevailing culture and values.
Description
Keywords
: التعليم المحاسبي الدولي؛ معايير التعليم المحاسبي الدولي؛ تأهيل العمل المحاسبي؛ كفاءة التعليم المحاسب ي؛ برامج التعليم المحاسبي في الجزائر. International accounting education; International accounting education standards; qualification of Accounting work; efficiency of accounting education; accounting education programs in Algeria.
Citation