أخلاقيات مهنة الأستاذ الجامعي وعلاقتها بدافعية الإنجاز لدى الطالب
No Thumbnail Available
Date
2017-12-31
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة أم البواقي
Abstract
إن مهنة التعليم هي مهنة ذات رسالة رفيعة الشأن عالية المنزلة تحظى باهتمام الجميع، لما لها من تأثير عظيم في حاضر الأمة ومستقبلها، ويظهر سمو هذه المهنة ورفعتها في مضمونها الأخلاقي الذي يحدد مسارها المسلكي ونتائجها التربوية والتعليمية، وعائدها على الطالب والمجتمع والإنسانية جمعاء. فهدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أسباب غياب دافع الانجاز لدى الطالب الجزائري، وعليه تمحورت إشكالية البحث حول تبيان طبيعة العلاقة بين آثار أخلاقيات مهنة الأستاذ الجامعي وما يترتب على ذلك من نتائج على دافعية الانجاز لدى الطلبة.
Teaching is one of the most
fascinating jobs in society, and one
which has an important role in the social
development. Its ethical framework and
norms play a crucial role in improving
learning and teaching styles, and by
extension, in enhancing the educational
system and society. In essence, this
research, then, shed light on the reasons
behind the absence of motivation among
Algerian learners. The statement of the
problem addressed the correlation
between the ethical principles of
university teaching and their possible
impactin increasing learning motivation
among learners.
Description
Keywords
الأخلاق؛ الأستاذ الجامعي؛ دافعية الإنجاز؛ الطالب؛ الجامعة