التوجه نحو الحياة وعلاقته بالعجز المتعلم لدى تلاميذ بكالوريا متعددي الرسوب

No Thumbnail Available
Date
2023
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة أم البواقي
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين التوجه نحو الحياة والعجز المتعلم لدى تلاميذ متعددي الرسوب في شهادة البكالوريا، كما هدفت إلى معرفة الفروق في مستويات العجز المتعلم والتوجه نحو الحياة حسب متغير الجنس والتخصص الدراسي، ولتحقيق أهداف الدراسة والتحقق من فرضياتها تمالاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، وباستخدام أدوات الدراسة المتمثلة في مقياسي العجز المتعلم (من اعداد حنان ظاهر) ومقياس التوجه نحو الحياة (من اعداد شاير وكارفر وتعريب الأنصاري) المطبقة على عينة قصدية من تلاميذ البكالوريا متعددي الرسوب في بعض ثانويات مدينة باتنة قوامها (200) تلميذ وتلميذة، وبعد المعالجة الاحصائية للبيانات توصلت الدراسة إلى نتائج التالية : أن التوجه نحو الحياة لدى التلاميذ متعددي الرسوب في شهادة البكالورياتوجه سلبي أن مستوى العجز المتعلم لدى التلاميذ متعددي الرسوب في شهادة البكالوريا مرتفع. أنه توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين التوجهنحو الحياة والعجز المتعلم لدى التلاميذ متعددي الرسوب في شهادة البكالوريا. أنه لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في الاستجابات حول التوجه نحو الحياة لدى التلاميذ متعددي الرسوب في شهادة البكالوريا تعزى لمتغير الجنس. أنه توجد فروق ذات دلالة احصائية في الاستجابات حول التوجه نحو الحياة لدى التلاميذ متعددي الرسوب في شهادة البكالوريا تعزى لمتغير التخصص. أنه لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في الاستجابات حول العجز المتعلم لدى التلاميذ متعددي الرسوب في شهادة البكالوريا تعزى لمتغير الجنس. أنه توجد فروق ذات دلالة احصائية في الاستجابات حول العجز المتعلم لدى التلاميذ متعددي الرسوب في شهادة البكالوريا تعزى لمتغير التخصص. وفي الاخير خرجت الدراسة باقتراحات نابعة من نتائجها. This study aimed to identify the relationship between orientation towards life and learned helplessness among students who repeatedly failed the baccalaureate degree. It also aimed to know the differences in the levels of learned helplessness and orientation towards life according to the variables of gender and academic specialization. To achieve the objectives of the study and verify its hypotheses, the descriptive approach was relied upon. Analytical, and using the study tools represented by the Learned Helplessness Scale (prepared by HananZaher) and the Life Orientation Scale (prepared by Shire, Carver, and Tareeb Al-Ansari), applied to a purposive sample of baccalaureate students who failed multiple times in some secondary schools in the city of Batna, consisting of (200) male and female students, and after Statistical processing of the data, the study reached the following results: The orientation towards life among students who repeatedly fail the baccalaureate degree is negative The level of learned helplessness among students who repeatedly fail the baccalaureate degree is high. There is a statistically significant correlation between life orientation and learned helplessness among students who repeatedly fail the baccalaureate degree. There are no statistically significant differences in responses about life orientation among students who repeatedly fail the baccalaureate certificate due to the gender variable. There are statistically significant differences in the responses about life orientation among students who repeatedly fail the baccalaureate degree due to the specialization variable. There are no statistically significant differences in responses about learned helplessness among students who repeatedly fail the baccalaureate certificate due to the gender variable. There are statistically significant differences in responses about learned helplessness among students who repeatedly fail the baccalaureate degree due to the specialization variable. Finally, the study came up with suggestions stemming from its results. Cette étude visait à identifier la relation entre l'orientation vers la vie et l'impuissance acquise parmi les étudiants qui ont échoué à plusieurs reprises au baccalauréat, ainsi que les différences dans les niveaux d'impuissance acquise et l'orientation vers la vie selon les variables de genre et de spécialisation académique. Pour atteindre les objectifs de l'étude et vérifier ses hypothèses, on s'est appuyé sur l'approche descriptive, analytique et en utilisant les outils d'étude représentés par l'échelle d'impuissance apprise (préparée par Hanan Zaher) et l'échelle d'orientation de vie (préparée par Shire, Carver, et Tareeb Al-Ansari), appliqué à un échantillon délibéré d'élèves du baccalauréat ayant échoué à plusieurs reprises dans certaines écoles secondaires de la ville de Batna, composé de (200) étudiants et étudiantes, et après traitement statistique des données, l'étude a atteint les résultats suivants : L'orientation vers la vie des étudiants qui échouent à plusieurs reprises au baccalauréat est négative Le niveau d'impuissance acquise parmi les étudiants qui échouent à plusieurs reprises au baccalauréat est élevé. Il existe une corrélation statistiquement significative entre l'orientation de vie et l'impuissance acquise chez les étudiants qui échouent à plusieurs reprises au baccalauréat. Il n'y a pas de différences statistiquement significatives dans les réponses concernant l'orientation de vie parmi les étudiants qui échouent à plusieurs reprises au baccalauréat en raison de la variable de genre. Il existe des différences statistiquement significatives dans les réponses concernant l'orientation de vie parmi les étudiants qui échouent à plusieurs reprises au baccalauréat en raison de la variable de spécialisation. Il n'y a pas de différences statistiquement significatives dans les réponses concernant l'impuissance acquise parmi les élèves qui échouent à plusieurs reprises au baccalauréat en raison de la variable de genre. Il existe des différences statistiquement significatives dans les réponses concernant l'impuissance acquise parmi les étudiants qui échouent à plusieurs reprises au baccalauréat en raison de la variable de spécialisation. Enfin, l'étude a formulé des suggestions découlant de ses résultats.
Description
Keywords
الرسوب المدرسي؛ التوجه نحو الحياة؛ العجز المتعلم.
Citation