الندوة الوطنية حول الموهوبين والمتفوقين في الجزائر

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 6 of 6
  • Item
    محكات والأساليب المستخدمة في الكشف عن الموهوبين والمبدعين
    (جامعة ام البواقي, 2021) زروالي، وسيلة
    عد قضية الكشف عن الموهوبين من أكثر القضايا إلحاحًا، وأعلاها على سلّم قضايا الموهبة والإبداع، حيث صُنّفت كأولوية أولى، إذ إن تنفيذها بطريقة علمية خالية من الأخطاء يزيد من احتمالية نجاح تجربة رعاية الموهوبين والمبدعين. ومن هذا المنطلق، هدفت هذه الورقة البحثية إلى دراسة أهم الأساليب المتبعة في الكشف عن الأشخاص الموهوبين والمبدعين، من خلال التعرف على أبرز المعايير والأساليب الخاصة باكتشاف الموهبة، بالإضافة إلى النماذج الأكثر شيوعًا في كيفية اختيار الطلاب الموهوبين، ومعايير التقييم، ومنهجية الكشف، والأدوات المستخدمة، وكذلك الأخطاء الشائعة التي قد تقع أثناء عملية الكشف. The issue of uncovering the gifted is one of the most pressing issues and the highest of the ladder of issues of talent and creativity, as it was classified according to case number one. Which, if done scientifically without errors, increased the likelihood of the success of the experience of caring for gifted and creative people. Therefore, this research paper aimed to investigate the most important methods of detection of talented and creative people by identifying the most important criteria and methods of gifted detection, as well as the most prominent models used in how to select gifted students, evaluation criteria Detection methodology and tools, as well as errors in the detection process.
  • Item
    الأطر النظرية المهتمة بالطلبة الموهوبين والمتفوقين
    (جامعة أم البواقي, 2021) قالي، جنات
    يمتلك الطفل الموهوب أو المتفوق قدرات تؤهله للتفوق إذا وجد الرعاية المناسبة. فالموهبة والتفوق هما قدرات فطرية تحتاج إلى رعاية حتى تؤتي ثمارها. ومن أجل استغلال الموهبة والتفوق لصالح الفرد والمجتمع، من الضروري أن يُحاط أصحابها ببرامج تعليمية خاصة تساعدهم على اكتشاف آفاق مرنة لخدمة أنفسهم ومجتمعهم. وتُعد الموهبة والتفوق حالتين يجب تهيئة صاحبهما للتكيف معهما، لأن إحدى هاتين الميزتين تخلق فرقًا بينه وبين أفراد أسرته، وكذلك بينه وبين أقرانه في المدرسة. يُعد الموهوبون والمتفوقون من الفئات الخاصة التي تُشكل ثروة وطنية للبلاد إذا ما توفرت لهم الرعاية الكافية، ومن بينهم المخترع في مجالات الحياة عامةً والتكنولوجيا على وجه الخصوص. إن الموهبة والتفوق مثل غيرهما من القدرات العقلية، إذا لم نولِهما الاهتمام، فإنهما يضعفان وقد يختفيان. Agifted or gieted child has abilities that enable them to execel if they find adequate care. The talent and excellence are innate capabilities that require care in order to bear fruit. In order to exploit talent and excellence for the benifit of the individualand society, it is imperativethat their owners be framed with special educational programs that help him find resilient horizons of service to himself and society. Talent and excellence are two cases that must be help to adapt to the owner,because one of these two features makes the difference between him and his family members and him and his peers at school. The talented and the excellence are considered among the spcial categories ,which constitute the national wealth of the country in the event that adequate care is provided to them, including the inventor in the attemps of life in general and technology in particular. Talent and the excellence are the same as other mental abilities. If we do not pay attention to them,they diminish and may disappear .
  • Item
    مؤشرات الموهبة لدى أطفال الروضة
    (جامعة أم البواقي, 2021) مدوري، يمينة
    أصبح التعرف على الأطفال الموهوبين في مرحلة ما قبل المدرسة توجهاً تعليمياً عالمياً، وذلك لأن اكتشاف قدرات الطفل ومواهبه في هذا السن المبكر يُعد دعماً أساسياً لنموه السليم. وغالباً ما ترتبط عملية الكشف والتعرف على الأطفال الموهوبين بسماتهم وخصائصهم المميزة التي تُظهر موهبتهم. وقد حدّدت العديد من الدراسات والأبحاث هذه الخصائص كمؤشرات أساسية يُعتمد عليها في الكشف عن الموهبة من عدمها. The identification of talented pre-school children has become a global educational trend, because the detection of a child's abilities and talents at this early age is an essential help to his or her healthy development. The process of detection and identification of gifted children is often linked to their distinctive characteristics and characteristics that demonstrate their talent. Many studies and research have identified them as indicators of whether or not to detect talent.
  • Item
    البرامج التربوية الأطفال الموهوبين والمتفوقين
    (جامعة ام البواقي, 2021) فضال، نادية; سعادو، أسماء
    تأتي موضوع الدراسة الحالية لتسليط الضوء على برامج التعليم الخاصة بالأطفال الموهوبين والمتفوقين الذين يواجهون صعوبات مع معلميهم. وبشكل عام، لا يُولي المعلمون اهتماماً كبيراً بهذه الفئة من المتعلمين، كما أن أساليب التدريس المتبعة لا تلبّي احتياجات هؤلاء الأطفال، مما قد يؤثر سلباً على نفسيتهم، وبالتالي قد يفقدون الثقة في قدراتهم. ولهذا السبب، يحتاج الموهوبون والمتفوقون إلى معلمين يُدركون إمكانياتهم، وإلى برامج خاصة وأساليب تعليمية تتماشى مع احتياجاتهم بهدف تطوير وتحسين كفاءاتهم إلى أقصى حد ممكن. لذا، تهدف هذه الورقة إلى التعريف بالمواهب والقدرات من المنظورين الكلاسيكي والحديث، وطرق الكشف عن هؤلاء الأطفال وخصائصهم السلوكية، مع التطرق إلى أهم البرامج مثل: التسريع والإثراء، واستعراض البرنامج الأردني كنموذج تطبيقي. This study sheds light on the education programs for the gifted and talented children who face difficulties with their teachers. Generally speaking, the teachers do not give much attention and care to the category of gifted learners and their methods of teaching do not meet the needs of these children, and this may affect their psyche and consequently the children may lose belief in their capacities. For this reason, the gifted and talented need teachers who understand their capacities, special programs, and teaching methods that bring them in line with their needs to develop and improve their competencies to the fullest extent possible. So, this paper aims at identifying the gift and talent from the classic and modern perspectives and the detection methods of those children –their behavioral characteristics--, and dealing with the most important programs such as: acceleration and enrichment and displaying the Jordanian program as a sample.
  • Item
    قراءة في تجربة وزارة التربية الوطنية الجزائرية في رعاية الموهوبين والمتفوقين
    (جامعة أم البواقي, 2021) عروج، فضيلة; عامر، نورة
    هدفت هذه الورقة العلمية إلى محاولة تسليط الضوء على واقع رعاية الموهوبين والمتفوقين في الجزائر، من خلال جهود وزارة التربية الوطنية الجزائرية في محاولاتها العديدة لدعم التلاميذ الاستثنائيين، وخاصة في مادة الرياضيات، وذلك من خلال قراءة الجزء الرئيسي من التجربة التي عرفت العديد من العثرات الإدارية، والتربوية، والتشريعية بشكل خاص. وقد قدم القائمون على هذه التجربة العديد من المقترحات التي اقترحها باحثون جامعيون بناءً على نتائج دراساتهم وأبحاثهم الميدانية. This scientific article aimed to try to shed light on the reality of the care of the gifted and talented in Algeria, through the efforts of the Algerian Ministry of National Education in its many attempts to support exceptional students, especially in mathematics, by reading the main part of the experience which has known many administrative, educational and legislative pitfalls in particular, they have presented through experience many proposals that university researchers have proposed as the results of their studies and field research.
  • Item
    نحو استراتيجية وطنية لرعاية الموهبة والتفوق
    (جامعة أم البواقي, 2021) عروج, فضيلة