أعمال المؤتمر الدولي حول تدويل التعليم المحاسبي
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing أعمال المؤتمر الدولي حول تدويل التعليم المحاسبي by Title
Now showing 1 - 20 of 55
Results Per Page
Sort Options
Item Accounting Education: a theoretical overview(University of Oum El Bouaghi, 2021-05-10) Khalfallah, ZakaryaThe main purpose of this paper is to highlight the Accounting Education as a real asset that must continually evolve in order to best prepare future professionals on accounting for the new requirements imposed by technology and globalization. To do this, a descriptive methodological approach has been deployed to present Accounting Education Standards (IESs), which are developed by the International Accounting Education Standards Board (IAESB). These standards are influencing Accounting Education and training worldwide. The goal of the IESs is to ensure that economic decision makers can rely on the competence of professional accountants regardless of the country where the accountants received their education and training. Two major lessons emerge from this study. On the one hand, that the organizational structure, globalization and technology impact the skills needs of the accountancy profession and, on the other hand, there is a gap between the training provided and the needs of the profession. تستهدف هذه الورقة البحثية تسليط الضوء على التعليم المحاسبي كأداة حقيقية يجب أن تتطور باستمرار من أجل إعداد أفضل المهنيين المحاسبين في المستقبل، وذلك بهدف الاستجابة للمتطلبات الجديدة التي تفرضها التكنولوجيا والعولمة؛ وقد اعتمدت الورقة البحثية في تحقيق أهدافها على المنهج الوصفي التحليلي من خلال تقديم والتي تم تطويرها من قبل مجلس معايير تعليم ،(IESs) معايير التعليم المحاسبي حيث تؤثر هذه المعايير على التعليم المحاسبي ، (IAESB) المحاسبة الدولي والتدريب في جميع أنحاء العالم، كما تهدف إلى ضمان أن صناع القرار الاقتصادي يمكنهم الاعتماد على كفاءة المحاسبين بغض النظر عن الدولة التي تلقوا فيها تعليمهم وتدريبهم.Item Achieving the quality of accounting learning outcomes: an Algerian perspective(University of Oum El Bouaghi, 2021-05-10) Rimouche, Kaoutar; Himrane, MohammedThis paper aims to demonstrate the efforts made by the International Accounting Education Standards Board (IAESB) in achieving the quality of the accounting learning outcomes and to explore the reality of accounting education in Algerian. We based on the comparative method in order to compare between the content of universities' accounting programs and the International Accounting Education Standard (2). Considering that the accounting educational system in universities should emphasize serving students and ensure that they will be able to practice the accounting profession in the future, and that accounting education should seek to adapt to the trend of professional accounting development. We have concluded that there is almost a perfect match between what Algerian universities apply and what the International Federation of accountant’s committee approved, but the problem lies in achieving the learning outcomes with the required quality as stated in the IES2 تهدف هذه الورقة إلى إظهار الجهود التي يبذلها المجلس الدولي لمعايير تعليم المحاسبة (IAESB) في تحقيق جودة مخرجات تعلم المحاسبة واستكشاف واقع تعليم المحاسبة في الج ا زئر. حيث اعتمدنا على المنهج المقارن لمقارنة بي ن محتوى برامج المحاسبة بالجامعات ومعيار تعليم المحاسبة الدولي (2). مع الأخذ في الاعتبار أن النظام التعليمي المحاسبي في الجامعات يجب أن يركز على خدمة الط لب والتأكد من أنهم سيكونون قادرين على ممارسة مهنة المحاسبة في المستقبل، وأن التعليم المحاسبي يجب أن يسعى للتكيف مع اتجاه تطوير المحاسبة المهنية. لقد توصلنا إلى أن هناك تطابقًا تامًا تقريبًا بين ما تقدمه الجامعات الجزائرية وما أقرته لجنة المحاسبين الفيدرالية الدولية، لكن المشكلة تكمن في تحقيق مخرجات التعلم بالجودة المطلوبة كما هو مذكور في .IES2Item Benchmarking the requirements of accounting education courses : The context(University of Oum El Bouaghi, 2021-10-05) Boukersoul, Nasre Eddine; Aissaoui, Nasre EddineThis study aims to emphasize on the importance of accounting education in universities, especially in the context of Algeria. In order to improve the quality of accounting education, we analyzed the IAESB requirements along with related cases that were conducted in the process of bridging the gap between accounting courses and labor market. This study also intends to enrich local literature regarding the subject of accounting education as the future convergence of Algerian professional bodies toward the international accounting education. تهدف هذه الدراسة إلى التأكيد على أهمية تعليم المحاسبة في الجامعات وخاصة حالة الجزائر لضمان ترسيخ مفهوم الجودة. لقد قمنا بتحليل متطلبات IAESB جنبًا إلى جنب مع مراجعة بعض الحالات ذات الصلة لمحاولة سد الفجوة بين المناهج المحاسبية وسوق العمل. تثري هذه الدراسة أيضًا الأدبيات المحلية فيما يتعلق بموضوع تعليم المحاسبة باعتباره التقارب المستقبلي للهيئات المهنية الجزائرية تجاه تعليم المحاسبة الدولي .Item Compétences Professionnelles des Diplômés en Comptabilité: Ecart des Attentes en matière de l'Enseignement Comptable en Algérie(Université D’Oum El Bouaghi, 2021-10-05) Djoudi, Imane; Abdelouahad, NassimaL'objectif de cette étude est d'examiner si l’enseignement comptable actuelle des universités algériennes conduit à améliorer le niveau des étudiants en comptabilité et à leur fournir les compétences professionnelles requises par les différentes entreprises et établissements. Pour atteindre cet objectif, la réalité de l’enseignement de la comptabilité en Algérie a été mise en évidence et un questionnaire a été utilisé pour recueillir les opinions d'un échantillon des enseignants de comptabilité de différentes universités. L'étude a révélé un grand écart entre les cursus couverts par l'enseignement comptable et les compétences nécessaires pour développer la profession comptable. Cela est principalement dû au fait que l'enseignement de la comptabilité à l'Université Algérienne suit toujours la méthode traditionnelle et se concentre principalement sur le côté théorique et manque d'exigences pour l'amélioration et la mise à jour des méthodes d'enseignement recommandées par les organismes internationaux pour la formation en comptabilité. Le manque de praticité, le manque d’utilisation des moyens techniques et l’absence de coopération entre universitaires et professionnels ont largement contribué à élargir la lacune. L'étude a recommandé que les universités algériennes déploient davantage d'efforts et de moyens et définissent une stratégie bien pensée et efficace en commençant à revoir et à mettre à jour leurs programmes pour améliorer la qualité de l'enseignement comptable afin de suivre le rythme des besoins du marché en constante évolution. الهدف من هذه الدراسة هو فحص ما إذا كان التعليم المحاسبي الحالي في الجامعات الجزائرية يؤدي إلى تحسين مستوى طلاب المحاسبة وتزويدهم بالمهارات المهنية التي تتطلبها الشركات والمؤسسات المختلفة. ولتحقيق هذا الهدف تم تسليط الضوء على واقع التعليم المحاسبي في الجزائر واستخدم استبيان لجمع آراء عينة من أساتذة المحاسبة من جامعات مختلفة. كشفت الدراسة عن وجود فجوة كبيرة بين المقرا رت التي يشملها تعليم المحاسبة والمها ا رت اللازمة لتطوير مهنة المحاسبة. ويرجع ذلك بشكل أساسي إلى حقيقة أن التعليم المحاسبي في الجامعة الجزائرية لا يزال يتبع الطريقة التقليدية ويركز بشكل أساسي على الجانب النظري ويفتقر إلى متطلبات تحسين وتحديث طرق التدريس التي أوصت بها المنظمات الدولية للتعليم المحاسبي. وقد ساهم الافتقار إلى التطبيق العملي والافتقار إلى استخدام الوسائل التقنية وانعدام التعاون بين الأكاديميين والمهنيين إلى حد كبير في توسيع الفجوة. وأوصت الدراسة بأن تبذل الجامعات الجزائرية المزيد من الجهد والموارد وتحديد استراتيجية مدروسة وفعالة من خلال البدء في مراجعة وتحديث برامجها لتحسين جودة التعليم المحاسبي من أجل مواكبة احتياجات السوق المتغيرة باستمرار .Item IAESs- أهمية تنسيق التعليم المحاسبي في الجزائر مع متطلبات البيئة الدولية - دراسة تحليلية للمعايير الدولية للتعليم المحاسبي(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) واكر، حنانتهدف هاته الورقة البحثية إلى إبراز أهمية تنسيق برامج التعليم المحاسبي في الجزائر مع ما تقتضيه متطلبا ت البيئة الدولية، وذلك من خلال تحليل ما جاءت به المعايير الدولية لتعليم المحاسبي .IAESs ومن أهم النتائج المتوصل إليها ضرورة تبني هاته المعايير كقواعد أساسية .يمكن للمهنيين في مجال المحاسبة والتدقيق الاسترشاد بها في أداء مهامهم، ما يضمن لهم الاستجابة للتطورات الحاصلة في هاته المهن على المستوى الدولي This research paper aims to highlight the importance of coordinating accounting education programs in Algeria with the requirements of the international environment, by analyzing what the International Standards for Accounting Education (IAESs) brought. Among the most important results reached is the necessity of adopting these standards as basic rules that professionals in the field of accounting and auditing can be guided by in the performance of their tasks, thus ensuring that they respond to developments in these professions at the international level .Item (IES) التكوين المحاسبي بمعهد التعليم المتخصص لمهنة المحاسب ومدى توافقه مع المعايير الدولية(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) زادل، حسينتهدف الدراسة لتسليط الضوء على برامج التكوين المحاسبي على مستوى معهد التعليم المتخصص لمهنة المحاسب والذي سيباشر في تأهيل مزاولي مهنة تدقيق الحسابات في الجزائر، بالإضافة الإجراء مقارنة بين هذه البرامج ومتطلبات التعليم المحاسبي الواردة في المعايير الدولية. خلصت الدراسة الى أن التكوين على مستوى المعهد سيكون مكثفا بحجم ساعي كاف ومناسب لتأهيل المهنيين، وهذا لمدة سنتين لمحافظ الحسابات وثلاث سنوات للخبير المحاسب، كما توصلت الدراسة أن التعليم على مستوى المعهد قد استوفى متطلبات المعايير الدولية للتعليم المحاسبي بشكل كبير لا سيما التكوين المحاسبي الخاص بالخبير المحاسب. The study aims to shed light on the accounting training programs at the level of the Institute of Specialized Education for the Accountant Profession, which will undertake the qualification of practitioners in the profession of auditing in Algeria, in addition to making a comparison between these programs and the accounting education requirements contained in international standards. The study concluded that training at the institute’s level will be intensive in a sufficient hourly size and suitable for the qualification of professionals. This is for two years for the account governor and three years for the accountant expert. The study also found that education at the institute’s level has largely fulfilled the requirements of international standards for accounting education, especially the accounting training for the accountant expert.Item La formation universitaire en comptabilité et les attentes de la profession Comptable - cas de l’université BADJI-Mokhtar ANNABA(Université D’Oum El Bouaghi, 2021-10-05) Khiari Mounir; Benkara, ImeneL’objectif de la recherche est de savoir si la formation acquise en comptabilité par les étudiantes universitaires, est suffisante et appropriée pour répondre aux attentes de la profession comptable. Pour réaliser cet objectif, les chercheurs scindent la recherche en deux axes dont le premier aborde l’état général de la formation et le deuxième traite l’approche pédagogique. Ils utilisent à cet effet, les méthodes : descriptif analytique et comparatif, ainsi que l’observation et l’entretien comme outils de recherche. Les chercheurs parviennent à ce que : la formation universitaire affiche des insuffisances dans les modules enseignés, absence d’un suivi assurant la consolidation des acquis, défaut de coordination entre les modules, ainsi que la méthode pédagogique « exercice » qui connaisse des limites et des insuffisances par rapport au traitement réel d’un cas étudié. The objective of the research is to determine whether the formation acquired in accounting by university students is sufficient and appropriate to meet the expectations of the accounting profession. In order to achieve this objective, the scholars divide the research into two axes, the first of which deals with the general state of formation in accounting and the second of which deals with the pedagogical approach. The scholars also use analytical descriptive and comparative methods, as well as, the observation and the interview as research tools. The scholars concluded that: the university formation shows deficiencies in the modules, the absence of the follow-up that ensuring the consolidation of information, the absence of coordination between the modules, and finally, the pedagogic method “exercise” shows limits and inadequacies comparing to the real case treatment.Item L’Apport des Normes Internationales de la Formation Comptable aux Parties Prenantes : Les Nouveautés de la Révision de 2019(Université D’Oum El Bouaghi, 2021-10-05) Djafri; OmarCette étude a pour objectif de présenter les normes internationales de la formation comptable et les efforts fournis par le conseil qui les élaborent, à savoir, l’IAESB. Ce travail réalise aussi une comparaison entre les premières normes y celles qui ont été récemment révisées pour bien comprendre les travaux de cet organisme et les directives d'application à l'usage des organismes des membres de l'IFAC et d'autres parties prenantes intéressées par la formation comptable professionnelle, surtout les universités. Après une étude exploratoire, nous avons constaté que l’harmonisation et l’internationalisation de la profession comptable sont une nécessité et que les normes révisées s’appuient sur l’importance des Technologies de l'Information et des Communications afin d’améliorer les compétences des futures professionnels comptables, aussi, l'esprit critique a été considéré comme hors du champ d'application de ce projet de révision. The objective of this study is to present the international standards of accountancy education and the efforts made by the board that develops them, namely, the IAESB. In this work we also carry out a comparison between the first issued standards and the revised ones in order to know how this body is working and understand the application guidelines for use by IFAC member bodies and other stakeholders interested in professional accountancy education, especially universities. After an exploratory study, we found that the harmonization and internationalization of the accountancy profession is necessity and that the revised standards build on the importance of Information and Communication Technologies (ICT) in order to improve the skills of future professional accountants, too, critical thinking was considered outside the scope of this revision project.Item اتجاهات البحث في مجال تعليم المحاسبة على الصعيد الدولي(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) حدا د، نور الهدى; جفال، خالدتعالج الورقة البحثية موضوع اتجاهات البحث في بحوث تعليم المحاسبة على مستوى النشر الدولي، حيث اتباعنا أسلوب تحليل المحتوى والتحليل الببليومتري لتحقيق أهداف البحث. من ناحية تحليل المحتوى ركزنا على تحليل منشو ا رت أربع مجلات متخصص في موضوع التعليم المحاسبي خلال الفترة من 1997 إلى 2019 ، أما ما تعلق بالتحليل الببليومتري فقد شمل 615 منشور مدرجة في قاعدة بيانات Scopus خلال الفترة من 1960 إلى غاية 2021. من نتائج البحث هيمنة الدراسا ت حول المناهج وطرق التدريس، إضافة إلى ذلك، من أكثر اتجاهات البحث أهمية هي ما تعلق بمهارات المحاسب المستقبلية والكفاءات المتوقعة منه والتي ستمكنه في العمل في بيئات متنوعة وتجعله يقدم قيمة تنظيمية، كما أن التوجه الحالي هو نحو البحث التجريبي على حساب البحث الوصفي. This article discusses the trends of accounting education research in international publications, where we followed the method of content analysis and bibliometric analysis to achieve the research objectives. In terms of content analysis, we focused on analyzing the publications of four journals specialized in the subject of accounting education during the period from 1997 to 2019. As for the bibliometric analysis, it included 615 publications in the Scopus database during the period from 1960 to 2021. The results indicate the dominance of Curriculum and Instruction studies, in addition, one of the most important research directions is what is related to the future skills of the accountant and his expected competencies, which will enable him to work in a variety of settings and make him add organizational value, and the current trend is towards experimental research at the expense of descriptive research.Item الأدوات والأساليب الحديثة في التعليم المحاسبي(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) بوفر ح، أمينة; خالدي، عادلتهدف الدراسة الى تسليط الضوء على الأساليب والأدوات الحديثة للتعليم وأثر استخدامها في تطوير التعليم المحاسبي وخاصة وسائل التدريس والتواصل مع الطلبة، وتلبية بعض مؤشرات المهارات المكتسبة من خلال التعليم المحاسبي التي يصعب أو يتعذر تلبيتها باستخدام أساليب تقليدية، وخلصت الدراسة إلى أن التعليم الإلكتروني يساهم في زياد, فعالية العملية التعليمية من خلال سرعة الحصول على المعلومة إلا أنه لازال يعاني من العديد من العراقيل الناتجة عن نقص الإمكانيات المادية والتدريبية. This study aims to shed light on modern methods and tools for education and the impact of their use in developing accounting education, especially teaching methods and communication with students, and meeting some indicators of skills acquired through accounting education that are difficult or impossible to meet using traditional methods, the study concluded that e-learning contributes to increase the effectiveness of the educational process through the speed of obtaining information, but it still suffers from many obstacles resulting from the lack of material and training capabilitiesItem التجربة السعودية في التعليم المحاسبي المدمج في ظل جائحة كورونا وعلى ضوء رؤية المملكة 2030(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) درايس، سفيان; بالنور، سلمىتناولت الورقة البحثية تجربة المملكة العربية السعودية في التعليم المحاسبي الجامعي في ظل جائحة كورونا، وكذلك من زاوية تحقيق المملكة العربية السعودية لأهداف برامج رؤية المملكة 2030 ، حيث هدفت الورقة البحثية الى تسليط الضوء على واقع التعليم المحاسبي بجامعات المملكة العربية السعودية عامة، ثم الطريق الى آليات التعليم المحاسبي في ظل جائحة كورونا، كذلك التطرق الى كيفية تحديث المناهج التعليمية في المجال المحاسبي تحقيقا لبرامج رؤية المملكة 2030 ، وقد توصلنا من خلال هذه الورقة البحثية الى ان المملكة العربية السعودية وفقت في اعتماد برامج التكوين المدمج للتعليم المحاسبي وهو ما جعلها تستفيد من هذه البرامج على نحو يحقق متطلبات السلامة في ظل الحالة الوبائية للبلاد، وكذلك تحقيق الاهداف المسطر ة من برامج رؤية المملكة في الشق التعليمي، وايضا احداث نقلة نوعية في التعليم المحاسبي نحو التعليم الالكتروني. The research focused on the Kingdom of Saudi Arabia's experience in university education in accounting in light of the Corona pandemic, as well as the perspective of the Kingdom of Saudi Arabia meeting the Saudi Vision 2030 reform goals, where the research paper aimed to shed light on the reality of accounting education in universities in the Kingdom of Saudi Arabia in general, and then on the path to the Corona Pandemic Accounting teaching mechanisms, as well as '' to explain how to update the educational curricula in the accounting field in order to achieve the Saudi Vision 2030 reform plan of the Kingdom, We concluded that the Kingdom of Saudi Arabia has succeeded in adopting the integrated training programs for the teaching accountancy, which allowed him to benefit from these programs in a way that meets the security requirements given the epidemiological situation of the country, as well as to achieve e the objectives set. By Saudi Vision 2030 reform plan, as well as making a leap in e education.Item التجربة العراقية في التعليم المحاسبي: بين الواقع وتحديات المستقبل(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) برو، خيرالدين; فنغو ر، عبد السلاميعتبر التعليم المحاسبي أحد المواضيع المثيرة للاهتمام في حق المحاسبة والمتمثل في مجموعة العناصر )أستاذ، مناهج التعليم ...الخ( التي تتفاعل فيما بينها لتزويد طالب المحاسبة بالمعارف والمهارات اللازمة في مجاله. تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء التجربة العراقية في التعليم المحاسبي من خلال التطرق لمؤسسات والمناهج التعليمة المطبقة في الجامعات العراقية، وكذلك تشخيص الواقع والتحديات المستقبلية للتعليم المحاسبي في البيئة العراقية من خلال تحليل بعض القوانين ذات الصلة. وقد تم الاعتماد على المنهج الاستنباطي والوصفي لمعالجة إشكالية الدراسة. توصلت هذه الدراسة إلى أن هذه الدولة تعتمد في التدريس على الطريقة التقليدية بالإضافة إلى غياب التنسيق بين مراكز التكوين والمؤسسات الاقتصادية للقيام بالتربصات الميدانية، كما أن التحدي الذي تواجهه الجامعات العراقية المتمثل في اعتماد التعليم المحاسبي الالكتروني على الرغم من اعتماده في الآونة الأخيرة إلا أنه لا يزال في مرحلته التجريبية الاولى. Accounting education is one of the interesting topics in the right to accounting, which is represented in the group of elements (professor, education curricula ... etc.) that interact with each other to provide the accounting student with the necessary knowledge and skills in his field. This study aims to highlight the Iraqi experience in accounting education by addressing educational institutions and methods applied in Iraqi universities, as well as diagnosing the reality and future challenges of accounting education in the Iraqi environment. By analyzing some relevant laws. The deductive and descriptive approach was relied upon to address the problem of the study. This study found that this country relies in accounting teaching on the traditional method, in addition to the absence of coordination between training centers and economic enterprises in domain of field training, and the main challenge that Iraqi universities face is the adoption of electronic accounting education, despite they begun to use it, but it stills in its first experimental stage.Item الحوكمة والاستدامة في مجال التعليم المحاسبي(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) لعلايبية، مالك; رحالية، نرجستهدف هذه الدراسة إلى تبيان دور الحوكمة التعليمية في تطوير وتنمية التعليم المحاسبي من اجل ضمان الجودة والاستمرارية ومواكبة المعايير الدولية على اعتبار أن برامج التعليم المحاسبي الحالية تعاني من عدة عيوب ولا تواكب التطورات الحديثة التي طرأت على مهنة المحاسبة كذلك انفصال التعليم المحاسبي النظر في مؤسسة التعليم عن الممارسة التطبيقية في سوق العمل الأمر الذي أدى إلى تدني مستوى الخدمات المحاسبية و تراجع دورها كذلك تراجع الأبحاث والدراسات التي تهدف إلى حل المشكلات المحاسبية المعاصرة والتي أثرت على مخرجات النظام المحاسبي .وقد استعملنا المنهج الوصفي للحصول على النتائج التالية :تطبيق معايير التعليم المحاسبي الدولية سيرفع من جودة وفعالية التعليم المحاسبي تفعيل مبادئ الحوكمة التعليمية سيحق أهداف معايير التعليم المحاسبي الدولية مما يعزز من جودة التعليم المحاسبي وضمان الاستدامة. This study aims to show the role of educational governance in the development of accounting education in order to ensure quality, continuity and keep pace with international standards. Given that the current accounting education programs suffer from several defects and do not keep pace with recent developments in the accounting profession, Also, the separation of theoretical accounting education in educational institutions from applied practices in the labor market, which led to a low level of accounting services and a decline in their role. It also reviews research aimed at solving contemporary accounting, we used the descriptive approach in order to reach the following results: The application of international accounting education standards will increase the quality and effectiveness of accounting education. Activating the principles of educational governance will achieve the objectives of international accounting education standards, which will enhance the quality of accounting education and ensure sustainability.Item العوامل المؤثرة على تبني معايير التعليم الدولية دراسية قياسية لعينة من الدول باستعمال التحليل العاملي(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) بولجنيب ، عادليهدف البحث إلى تحديد العوامل المؤثرة على تبني معايير التعليم الدولية (IESs)، ودلك من خلال دراسة قياسية لعينة شملت 64 بلدا، حيث تم جمع بيانات تخص البيئة القانونية، السياسية، الاقتصادية، و الثقافية لهده البلدان، و من ثم محاولة تلخيص هده المتغيرات باستخدام نموذج للتحليل العاملي. تم من خلال هدا النموذج استخراج أربعة عوامل يحتمل تأثيرها على تبني معايير التعليم الدولية، وهي الحوكمة القانونية السياسية والاقتصادية، انفتاح مهنة المحاسبة، درجة المبادرة داخل المجتمع، وقبول الاختلاف والتغيير فيه و قد توصلت الدراسة، من خلال نموذج انحدار لوجيستيكي (Logit) إلى تأثير معنوي لكل من الحوكمة القانونية، السياسية والاقتصادية، انفتاح مهنة المحاسبة، درجة المبادرة داخل المجتمع، أما قبول الاختلاف و التغيير فلم يكن له أثر معنوي. The aim of this study is to determine the factors affecting International Education Standards (IESs) adoption, by using an econometric approach based on a sample of 64 Countries. To do that, data about legal, political, economic and cultural environment of each country was summarized using factorial analysis model. This model extracts four common factors from original data that’s likely to affect IESs adoption, those factors are legal, political and economic governance, opening of accounting profession to the outside world, initiative degree of the society, and accepting change and differences. The study concludes, using an ordinal logistic regression model (logit model), that legal, political and economic governance, opening of accounting profession to the outside world, initiative degree of the society has a significant effect on IESs adoption, while accepting change and differences have no effect.Item أثر التعليم المحاسبي على ضمان جودة مهنة المحاسبة في الجزائر : دراسة استطلاعية لآراء أعضاء الهيئة التدريسية وممارسي مهنة المحاسبة(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) خالدي، فراح; مهاوة، أمالتهدف الدراسة إلى تحليل أثر التعليم المحاسبي على ضمان جودة مهنة المحاسبة في الجزائر من وجه نظر أعضاء الهيئة التدريسية وممارسي مهنة المحاسبة وتوضيح مدى الالتزام بتطبيق قواعد هذه الأخيرة في الجزائر، بما ينعكس على تطوير واقع ممارسة المهنة، وذلك بالاعتماد على الاستبيان الذي وزع على العينة المبحوثة وتحليله بواسطة البرنامج الإحصائي SPSS وأساليب إحصائية متنوعة . وتوصلت الدراسة إلى أن التعليم المحاسبي وما شمله من معرفة وخبرة ومهارات ودو ا رت وأساليب وطرق تدريسه له القدرة على رفع جودة مهنة المحاسبة وأن المناهج المحاسبية بحاجة إلى زيادة المساقات التي تربط بين المحاسبة وتكنولوجيا المعلومات لاعتماد مهنة المحاسبة عليها بشكل كبير، وأن أساليب وطرق التدريس بحاجة للتحديث لتتماشى مع المتطلبات العلمية والمهنية لسوق العمل. The study aims to analyze the impact of accounting education on ensuring the quality of the accounting profession in Algeria from the point of view of faculty members and practitioners of the accounting profession, and to clarify the extent of commitment to applying the rules of accounting education in Algeria, which may be reflected in the development of the practice of the profession. The questionnaire tool was relied on and analyzed by the SPSS statistical program and various statistical methods . The study concludes that accounting education and the knowledge, experience, skills, courses, methods and methods of teaching it have the ability to raise the quality of the accounting profession and that the accounting curricula need to increase the courses that link accounting and information technology in order for the accounting profession to be widely adopted, and that teaching methods and methods need to be updated to match With the scientific and professional requirements of the labor marketItem أخلاقيات مهنة المحاسبة في الجزائر ومتطلبات معيار التعليم المحاسبي الدولي: التطور المهني الأولي -القيم والأخلاق والمواقف المهنية(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) حفصاوي، إكرام; محصول، نعمانتهدف هذه الدراسة إلى قياس درجة التوافق بين أخلاقيات مهنة المحاسبة في الجزائر ومتطلبات معيار التعليم المحاسبي الدولي 4 IES ،وهذا عن طريق إجراء مقارنة بين ما أصدره المشرع الجزائري فيما يخص تنظيم مهنة المحاسبة وأخلاقياتها، والمستجدات التي تضمنتها محاور وعناصر معيار التعليم المحاسبي الدولي الرابع الذي يتضمن التطور المهني الأولي-القيم والأخلاق والمواقف المهنية. ومن أهم ما توصلت إليه هذه الدراسة أن هناك توافق جزئي يقتصر على مجموعة شروط ومبادئ أخلاقية، وهي القواعد والمبادئ نفسها التي حددها مجلس معايير التعليم المحاسبي الدولية التابع للاتحاد الدولي للمحاسبين )النزاهة، الموضوعية، الكفاءة المهنية، العناية المهنية، السرية، السلوك المهني(، كما حدد المجلس شروط تحقق هذه القواعد وهو ما لم تتضمنها لمدونات الثلاث التي تحدد أخلاقيات مهنة المحاسبة في الجزائر. profession in Algeria and the requirements of the international accounting education standard IES4, and this is by making a comparison between what the Algerian legislator issued regarding the organization of the accounting profession and its ethics, and the developments included in the axes and elements of the fourth international accounting education standard, which includes development Primary Professional - Values, Ethics, and Professional Attitudes. One of the most important findings of this study is that there is partial agreement limited to a set of ethical conditions and principles, which are the same rules and principles set by the International Accounting Education Standards Board of the International Federation of Accountants (integrity, objectivity, professional competence, professional care, confidentiality, professional conduct), The Council also set the conditions for achieving these rules, which were not included in the three codes that define the ethics of the accounting profession in Algeria.Item أهمية تبني معايير التعليم المحاسبي الدولية في تطوير برامج التعليم المحاسبي دراسة تحليلية(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) عجيلة، حورية; زواويد، لزهاريهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أهمية تبني معايير التعليم المحاسبي الدولية في تطوير برامج التعليم المحاسبي، وذلك من خلال تقييم واقع برامج التعليم المحاسبي في الجامعة الجزائرية ومدى توافقها مع المعيارين الأول والثاني من معايير التعليم الدولية المحاسبية، وتوصلت الدراسة إلى أن عملية تبني معايير التعليم الدولية المحاسبية ستمكن من تحقيق نتائج إيجابية على مستوى التعليم المحاسبي وبالتالي الرفع من جودة مخرجاته، وأن متطلبات الدخول إلى التعليم المحاسبي بالجزائر لا تتوافق ومتطلبات معايير التعليم المحاسبي، ومقارنة محتوى ب ا رمج التعليم المحاسبي المعتمدة بالجامعة الجزائرية بمحتوى المعايير الدولية وأن البرامج تتوافق بشكل كبير في المواد التي تفرضها هذه المعايير لكن يكمن الخلل في عدم تحديث وتعديل هذه المواد مع التغيرات المستمرة التي تفرضها متطلبات ممارسة مهنة المحاسبة . This study aimed to identify the importance of adopting international accounting training standards in the development of accounting training programs, by assessing the reality of accounting training programs at the Algerian University and their compatibility with the first and second international standards. training where the study concluded that the process of adopting international accounting training standards. will lead to positive results in terms of accounting training And to raise the quality of its achievements, and that the requirements of accounting education in Algeria do not meet the requirements of international standards of accounting training, and to compare the content of these programs approved by the Algerian University with the content international standards and that the programs are largely consistent with the subjects imposed by these standards, but the defect lies in the updating of these articles with the continuous changes imposed by the requirements to practice the accounting profession.Item أهمية تطبيق معايير التعليم المحاسبي الدولية لتطوير برامج التعليم المحاسبي الجامعي بالإشارة إلى حالة الجزائر(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) جرد، نور الدين; روتال، عبد القادرتمثلت إشكالية هذه الدراسة في مدى أهمية تطبيق معايير التعليم المحاسبي الدولية لتطوير برامج التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية، وهدف ت إلى تحديد سبل تطوير هذه البرامج وتحديثها بما يتلاءم ومتطلبات معايير التعليم المحاسبي الدولية، وبالنسب ة للبيانات المستخدمة فقد تم الاعتماد على مجموعة من المصادر والمراجع ومختلف البيانات والإحصائيات، كالقرارات الوزارية ومحاضر اجتماع اللجنة البيداغوجية الوطنية وإحصائيات الموقع الالكتروني" ويبو ماتريكس"، أما بالنسبة للمنهجية المستخدمة فق د استعملنا المنهج الاستنباطي من خلال الأسلوب الوصفي التحليلي لوصف متغيرات الدراسة، وأسلو ب المقارنة لمقارنة برامج التعليم الجامعي في الجزائر مع متطلبا ت معايير التعليم المحاسبي الدولية. وتمثلت أهم نتائج الدراسة في أن تطبيق معايير التعليم المحاسبي الدولية يسمح بتعزيز جودة مخرجا ت المناهج المحاسبية التي تدرس بالجامعات، وتقليل الاختلافات في الأسس والبرامج التعليمية المنتهجة بين مختلف المؤسسات الجامعية الدولية، وبعد دراسة وفحص برامج، التعليم المحاسبي في الجزائر ومقارنتها بمتطلبات معيار التعليم المحاسبي الدولي رقم 2اتضح تشتت تخصصات المحاسبة وافتقار بعضها إلى مقاييس مهمة ، فمثلا لا تحتوى أغلب التخصصات على مقياس ضمن مجال الحوكم ة وإدارة المخاطر والرقابة الداخلية، بالإضافة إلى غيا ب مقياس خاص بالضرائب في تخصص المحاسبة والمراجعة، ومقياس خاص بمجال كفاءة المراجعة وخدمات التأكيد ضمن تخصص مالية المؤسسة، ومقياس خاص بالضرائب في تخصص المالية والبنوك والتأمينات، أما بالنسبة للقيمة المضافة لهذه الدراسة فتمثلت في إجرائها لفح ص شامل لمحتويا ت التكوين القاعدي لشهاد ة الليسانس في تخصصات المحاسبة في الجزائر، ومحاولة إسقاطها على متطلبات معيار التعليم المحاسبي الدولي رقم 2 لمعرفة النقائص وتقديم الحلول والتوصيات. The problematic of this study was the importance of applying international accounting education standards for the development of accounting education programs in Algerian universities, and its purpose to identifying ways to develop and update these programs in line with the requirements of international accounting education standards. As for the methodology used, we used the deductive approach through the descriptive analytical method and the comparative method, the most important results of the study were that the application of international accounting education standards allows enhancing the quality of the outputs of the accounting curricula that It is taught in universities, reducing the differences in the educational foundations and programs used between various international university institutions, after examining accounting education programs in Algeria and comparing them with the requirements of International Accounting Education Standard No2, it became clear that accounting Specialties are dispersed and absence of some important modules of which, such as the governance and risk management and internal control, taxation in the field of accounting and auditing, a module in the field of auditing efficiency and assurance services within the institution’s finance specialization, ,and taxation in the specialization of finance banking and insurance. As for the added value of this study, it was represented in conducting a comprehensive examination of the contents of the basic composition of the bachelor’s degree in accounting specialties in Algeria, and trying to drop it on the requirements of the International Accounting Education Standard No. 2 to find out the deficiencies and provide solutions and recommendations.Item أيُّ مقاربة لتدريس المحاسبة في الجامعة(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) العيد، خيرانيتناولت هذه الدراسة أحد أهم الموضوعات التي تحتل مكانا بارزا في الدراسات البيداغوجية، وهو الوصول و الاجابة على اشكالية تحديد المقاربة الاكثر ملاءمة والاكثر جدوى في تحقيق الاهداف والغايات المنوطة بالعملية التدريسية، ورغم أن هناك الكثير من التصورات ربطت بين الاندارغوجيا والجامعة، إلا أن هذه الأخيرة مكون من مكونات البيداغوجيا . و من أجل الإجابة على اشكالية الدراسة، حاولنا عرض أهم المقاربات و المداخل البيداغوجية التي يمكن الاعتماد عليها في مجال تدريس المحاسبة معتمدين في ذلك على المنهج الوصفي التحليلي . واستخلصت الدراسة إلى أن البيداغوجيا بمختلف مقاربتها ومداخلها، ارتبطت بسوء فهم بين من يطرحها ومن يمارسها. كما انه يجب محاولة تقليص الفجوة بين التعليم المحاسبي ومتطلبات سوق العمل من خلال تحديث البرامج والمناهج المحاسبية واعتماد المقاربات الأكثر ملاءمة . This study deals with one of the most important topics that occupies a prominent place in pedagogical studies, which is to determine the most appropriate and most feasible approach in achieving the goals and objectives entrusted to the teaching process. Components of pedagogy . To answer the problem of the study, we tried to present the most important approaches and pedagogical approaches that can be relied upon in the field of accounting teaching, relying on the descriptive analytical approach. The study concluded that pedagogy, with its various approaches and approaches, was associated with a misunderstanding between those who proposed it and those who practiced it. Also, an attempt should be made to reduce the gap between accounting education and the requirements of the labor market by updating accounting programs and curricula and adopting the most appropriate approaches .Item إتقان اللغات الأجنبية كأسلوب لتحسين الاداء الأكاديمي لطلبة المحاسبة: دراسة ميدانية لطلبة المحاسبة بجامعة جيجل(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) أحمية، فاتح; دويس، رجاءتسعى هذه الدراسة إلى إبراز أثر اتقان اللغات الأجنبية على الأداء الأكاديمي لطلبة المحاسبة وذلك في إطار إيجاد أساليب من شانها تحسين جودة التعليم المحاسبي في الج ا زئر وتدويله، وللخروج بنتائج للدراسة تم إتباع المنهجين الوصفي، التحليلي وتوزيع الاستبيان على 30 طالب/طالبة ضمن تخصص المحاسبة بجامعة جيجل وتوصلنا إلى أن اتقان اللغات الأجنبية يحسن بشكل كبير من الإنتاج العلمي لطلبة المحاسبة في حين أنه لا يؤثر على تحصيلهم العلمي واندماجهم المهني في البيئة الجزائرية . This study seek to highlight the impact of foreign languages proficiency on academic performance of accounting students, in the context of finding methods that would improve Algeria’s accounting education, to obtain the study results the descriptive, analytical methods have been followed, and survey have been distributed on 30 student male/female from accounting field in Jijel university. We came to that languages proficiency significantly improve scientific production of accounting students while it does not affect their learning and professional integration in Algerian environment.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »