معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
Permanent URI for this community
Browse
Browsing معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية by Subject "التحصيل الدراسي"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item علاقة تقدير الذات البدنية بالتحصيل الدراسي في التربية البدنية والرياضية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية(2021) بوعجيلة, عمر; بكة, فارستهدف هاته الدراسة لمعرفة العلاقة الإحصائية بين مختلف أبعاد تقدير الذات البدنية والتحصيل الدراسي في التربية البدنية والرياضية من جهة، وهل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى تقدير الذات البدنية والتحصيل الدراسي في التربية البدنية والرياضية ترجع لمتغير الجنس من جهة أخرى؟ تم التطرق في الجانب النظري لتقدير الذات بشكل عام وتقدير الذات البدنية بشكل خاص، كما تم التطرق للتحصيل الدراسي والتحصيل الدراسي في التربية البدنية والرياضية و استعراض المفاهيم المتعلقة بمادة التربية البدنية والرياضية. تم الاعتماد على المنهج الوصفي في الدراسة وتم استخدام النسخة الجزائرية لمقياس وصف الذات البدنية (PSDQ) لقياس تقدير الذات البدنية الذي يحتوي على احدى عشر محور وسبعين عبارة. للحصول على قياس للتحصيل الدراسي في التربية البدنية والرياضية تم استخدام علامات التلاميذ في الاختبارات التحصيلية. تكونت عينة الدراسة من 487 مفردة تم اختيارهم بطريقة عشوائية بنسبة 25% من مجتمع البحث. وبعد الدراسة التطبيقية توصلنا للنتائج التالية: *توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير الذات البدنية بين تلاميذ السنة ثالثة من المرحلة الثانوية تعزى لمتغير الجنس لصالح الذكور مع نسبة خطأ 1%. *توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التحصيل الدراسي في مادة التربية البدنية والرياضية بين تلاميذ السنة ثالثة من المرحلة الثانوية تعزى لمتغير الجنس لصالح الذكور مع نسبة خطأ 1%. *توجد علاقة موجبة ذات دلالة احصائية بين تقدير الذات البدنية والتحصيل الدراسي في مادة التربية البدنية والرياضية لدى تلاميذ السنة الثالثة من المرحلة الثانوية مع نسبة خطأ 1%. This study aims to find out the statistical relationship between the various dimensions of physical self-esteem and scholar result in physical education and sports, and whether there are statistically significant differences in the level of physical self-esteem and scholar result in physical education and sports due to the gender variable? In the theoretical part, self-esteem in general, physical self-esteem in particular, scholar result, scholar result in physical education and sports and concepts related to physical education and sports were reviewed. The descriptive approach was relied upon in the study, and the Algerian version of the Physical Self-Describing Scale (PSDQ) was used to measure physical self-esteem that contains eleven axes and seventy phrases. Students 'scores were used in achievement tests to obtain a measure of scholar result in physical education and sports. The study sample consisted of 487 individuals who were randomly selected 25% from the research population. A sample was formed. The study consists of 487 individuals who were randomly The applied study allowed us to reach the following results: *There are statistically significant differences in physical self-esteem among third year high school students due to the gender variable in favor of males with an error rate of 1%. *There are statistically significant differences in scholar result in physical education and sports among third-year secondary school students due to the gender variable in favor of males with an error rate of 1%. *There is a positive statistically significant relationship between physical self-esteem and scholar result in physical education and sports for third-year high school students, with an error rate of 1%. Cette étude vise à découvrir la relation statistique entre les différentes dimensions de l'estime de soi physique et les résultats scolaires dans l'éducation physique et le sport, et s'il existe des différences statistiquement significatives dans le niveau d'estime de soi physique et les résultats scolaires dans l'éducation physique et le sport qui reviennent à la variable de genre? L'estime de soi en général, l'estime de soi physique en particulier, les résultats scolaires, les résultats scolaires en éducation physique et sportive et les concepts liés à l'éducation physique et aux sports ont été représentés dans la partie théorique. L'approche descriptive a été adoptée dans l'étude et la version Algérienne de l'échelle d'auto-description physique (PSDQ), qui contient onze axes et soixante-dix phrases, a été utilisée pour mesurer l'estime de soi physique. Pour obtenir une mesure des résultats scolaires en éducation physique et en sports, les notes des élèves ont été utilisées dans les tests de rendement. L'échantillon de l'étude était composé de 487 personnes qui ont été sélectionnées au hasard à 25% de la population de recherche. L'étude nous a permis d'atteindre les résultats suivants: * Il existe des différences significatives de point de vue statistique d'estime de soi physique chez les élèves de troisième année du secondaire en raison de la variable de sexe en faveur des hommes avec un taux d'erreur de 1%. * Il existe des différences statistiquement significatives dans les résultats scolaires en éducation physique et sportive parmi les élèves de troisième année du secondaire en raison de la variable de sexe en faveur des hommes avec un taux d'erreur de 1%. * Il existe une relation statistiquement significative positive entre l'estime de soi physique et les résultats scolaires en éducation physique et sportive pour les élèves de troisième année du secondaire, avec un taux d'erreur de 1%.