أعمال المؤتمر الدولي حول تدويل التعليم المحاسبي
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing أعمال المؤتمر الدولي حول تدويل التعليم المحاسبي by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 55
Results Per Page
Sort Options
Item تدويل التعليم المحاسبي(جامعة ام البواقي, 2021) جفال, خالدItem Achieving the quality of accounting learning outcomes: an Algerian perspective(University of Oum El Bouaghi, 2021-05-10) Rimouche, Kaoutar; Himrane, MohammedThis paper aims to demonstrate the efforts made by the International Accounting Education Standards Board (IAESB) in achieving the quality of the accounting learning outcomes and to explore the reality of accounting education in Algerian. We based on the comparative method in order to compare between the content of universities' accounting programs and the International Accounting Education Standard (2). Considering that the accounting educational system in universities should emphasize serving students and ensure that they will be able to practice the accounting profession in the future, and that accounting education should seek to adapt to the trend of professional accounting development. We have concluded that there is almost a perfect match between what Algerian universities apply and what the International Federation of accountant’s committee approved, but the problem lies in achieving the learning outcomes with the required quality as stated in the IES2 تهدف هذه الورقة إلى إظهار الجهود التي يبذلها المجلس الدولي لمعايير تعليم المحاسبة (IAESB) في تحقيق جودة مخرجات تعلم المحاسبة واستكشاف واقع تعليم المحاسبة في الج ا زئر. حيث اعتمدنا على المنهج المقارن لمقارنة بي ن محتوى برامج المحاسبة بالجامعات ومعيار تعليم المحاسبة الدولي (2). مع الأخذ في الاعتبار أن النظام التعليمي المحاسبي في الجامعات يجب أن يركز على خدمة الط لب والتأكد من أنهم سيكونون قادرين على ممارسة مهنة المحاسبة في المستقبل، وأن التعليم المحاسبي يجب أن يسعى للتكيف مع اتجاه تطوير المحاسبة المهنية. لقد توصلنا إلى أن هناك تطابقًا تامًا تقريبًا بين ما تقدمه الجامعات الجزائرية وما أقرته لجنة المحاسبين الفيدرالية الدولية، لكن المشكلة تكمن في تحقيق مخرجات التعلم بالجودة المطلوبة كما هو مذكور في .IES2Item Accounting Education: a theoretical overview(University of Oum El Bouaghi, 2021-05-10) Khalfallah, ZakaryaThe main purpose of this paper is to highlight the Accounting Education as a real asset that must continually evolve in order to best prepare future professionals on accounting for the new requirements imposed by technology and globalization. To do this, a descriptive methodological approach has been deployed to present Accounting Education Standards (IESs), which are developed by the International Accounting Education Standards Board (IAESB). These standards are influencing Accounting Education and training worldwide. The goal of the IESs is to ensure that economic decision makers can rely on the competence of professional accountants regardless of the country where the accountants received their education and training. Two major lessons emerge from this study. On the one hand, that the organizational structure, globalization and technology impact the skills needs of the accountancy profession and, on the other hand, there is a gap between the training provided and the needs of the profession. تستهدف هذه الورقة البحثية تسليط الضوء على التعليم المحاسبي كأداة حقيقية يجب أن تتطور باستمرار من أجل إعداد أفضل المهنيين المحاسبين في المستقبل، وذلك بهدف الاستجابة للمتطلبات الجديدة التي تفرضها التكنولوجيا والعولمة؛ وقد اعتمدت الورقة البحثية في تحقيق أهدافها على المنهج الوصفي التحليلي من خلال تقديم والتي تم تطويرها من قبل مجلس معايير تعليم ،(IESs) معايير التعليم المحاسبي حيث تؤثر هذه المعايير على التعليم المحاسبي ، (IAESB) المحاسبة الدولي والتدريب في جميع أنحاء العالم، كما تهدف إلى ضمان أن صناع القرار الاقتصادي يمكنهم الاعتماد على كفاءة المحاسبين بغض النظر عن الدولة التي تلقوا فيها تعليمهم وتدريبهم.Item أخلاقيات مهنة المحاسبة في الجزائر ومتطلبات معيار التعليم المحاسبي الدولي: التطور المهني الأولي -القيم والأخلاق والمواقف المهنية(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) حفصاوي، إكرام; محصول، نعمانتهدف هذه الدراسة إلى قياس درجة التوافق بين أخلاقيات مهنة المحاسبة في الجزائر ومتطلبات معيار التعليم المحاسبي الدولي 4 IES ،وهذا عن طريق إجراء مقارنة بين ما أصدره المشرع الجزائري فيما يخص تنظيم مهنة المحاسبة وأخلاقياتها، والمستجدات التي تضمنتها محاور وعناصر معيار التعليم المحاسبي الدولي الرابع الذي يتضمن التطور المهني الأولي-القيم والأخلاق والمواقف المهنية. ومن أهم ما توصلت إليه هذه الدراسة أن هناك توافق جزئي يقتصر على مجموعة شروط ومبادئ أخلاقية، وهي القواعد والمبادئ نفسها التي حددها مجلس معايير التعليم المحاسبي الدولية التابع للاتحاد الدولي للمحاسبين )النزاهة، الموضوعية، الكفاءة المهنية، العناية المهنية، السرية، السلوك المهني(، كما حدد المجلس شروط تحقق هذه القواعد وهو ما لم تتضمنها لمدونات الثلاث التي تحدد أخلاقيات مهنة المحاسبة في الجزائر. profession in Algeria and the requirements of the international accounting education standard IES4, and this is by making a comparison between what the Algerian legislator issued regarding the organization of the accounting profession and its ethics, and the developments included in the axes and elements of the fourth international accounting education standard, which includes development Primary Professional - Values, Ethics, and Professional Attitudes. One of the most important findings of this study is that there is partial agreement limited to a set of ethical conditions and principles, which are the same rules and principles set by the International Accounting Education Standards Board of the International Federation of Accountants (integrity, objectivity, professional competence, professional care, confidentiality, professional conduct), The Council also set the conditions for achieving these rules, which were not included in the three codes that define the ethics of the accounting profession in Algeria.Item أثر التعليم المحاسبي على ضمان جودة مهنة المحاسبة في الجزائر : دراسة استطلاعية لآراء أعضاء الهيئة التدريسية وممارسي مهنة المحاسبة(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) خالدي، فراح; مهاوة، أمالتهدف الدراسة إلى تحليل أثر التعليم المحاسبي على ضمان جودة مهنة المحاسبة في الجزائر من وجه نظر أعضاء الهيئة التدريسية وممارسي مهنة المحاسبة وتوضيح مدى الالتزام بتطبيق قواعد هذه الأخيرة في الجزائر، بما ينعكس على تطوير واقع ممارسة المهنة، وذلك بالاعتماد على الاستبيان الذي وزع على العينة المبحوثة وتحليله بواسطة البرنامج الإحصائي SPSS وأساليب إحصائية متنوعة . وتوصلت الدراسة إلى أن التعليم المحاسبي وما شمله من معرفة وخبرة ومهارات ودو ا رت وأساليب وطرق تدريسه له القدرة على رفع جودة مهنة المحاسبة وأن المناهج المحاسبية بحاجة إلى زيادة المساقات التي تربط بين المحاسبة وتكنولوجيا المعلومات لاعتماد مهنة المحاسبة عليها بشكل كبير، وأن أساليب وطرق التدريس بحاجة للتحديث لتتماشى مع المتطلبات العلمية والمهنية لسوق العمل. The study aims to analyze the impact of accounting education on ensuring the quality of the accounting profession in Algeria from the point of view of faculty members and practitioners of the accounting profession, and to clarify the extent of commitment to applying the rules of accounting education in Algeria, which may be reflected in the development of the practice of the profession. The questionnaire tool was relied on and analyzed by the SPSS statistical program and various statistical methods . The study concludes that accounting education and the knowledge, experience, skills, courses, methods and methods of teaching it have the ability to raise the quality of the accounting profession and that the accounting curricula need to increase the courses that link accounting and information technology in order for the accounting profession to be widely adopted, and that teaching methods and methods need to be updated to match With the scientific and professional requirements of the labor marketItem إتقان اللغات الأجنبية كأسلوب لتحسين الاداء الأكاديمي لطلبة المحاسبة: دراسة ميدانية لطلبة المحاسبة بجامعة جيجل(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) أحمية، فاتح; دويس، رجاءتسعى هذه الدراسة إلى إبراز أثر اتقان اللغات الأجنبية على الأداء الأكاديمي لطلبة المحاسبة وذلك في إطار إيجاد أساليب من شانها تحسين جودة التعليم المحاسبي في الج ا زئر وتدويله، وللخروج بنتائج للدراسة تم إتباع المنهجين الوصفي، التحليلي وتوزيع الاستبيان على 30 طالب/طالبة ضمن تخصص المحاسبة بجامعة جيجل وتوصلنا إلى أن اتقان اللغات الأجنبية يحسن بشكل كبير من الإنتاج العلمي لطلبة المحاسبة في حين أنه لا يؤثر على تحصيلهم العلمي واندماجهم المهني في البيئة الجزائرية . This study seek to highlight the impact of foreign languages proficiency on academic performance of accounting students, in the context of finding methods that would improve Algeria’s accounting education, to obtain the study results the descriptive, analytical methods have been followed, and survey have been distributed on 30 student male/female from accounting field in Jijel university. We came to that languages proficiency significantly improve scientific production of accounting students while it does not affect their learning and professional integration in Algerian environment.Item اتجاهات البحث في مجال تعليم المحاسبة على الصعيد الدولي(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) حدا د، نور الهدى; جفال، خالدتعالج الورقة البحثية موضوع اتجاهات البحث في بحوث تعليم المحاسبة على مستوى النشر الدولي، حيث اتباعنا أسلوب تحليل المحتوى والتحليل الببليومتري لتحقيق أهداف البحث. من ناحية تحليل المحتوى ركزنا على تحليل منشو ا رت أربع مجلات متخصص في موضوع التعليم المحاسبي خلال الفترة من 1997 إلى 2019 ، أما ما تعلق بالتحليل الببليومتري فقد شمل 615 منشور مدرجة في قاعدة بيانات Scopus خلال الفترة من 1960 إلى غاية 2021. من نتائج البحث هيمنة الدراسا ت حول المناهج وطرق التدريس، إضافة إلى ذلك، من أكثر اتجاهات البحث أهمية هي ما تعلق بمهارات المحاسب المستقبلية والكفاءات المتوقعة منه والتي ستمكنه في العمل في بيئات متنوعة وتجعله يقدم قيمة تنظيمية، كما أن التوجه الحالي هو نحو البحث التجريبي على حساب البحث الوصفي. This article discusses the trends of accounting education research in international publications, where we followed the method of content analysis and bibliometric analysis to achieve the research objectives. In terms of content analysis, we focused on analyzing the publications of four journals specialized in the subject of accounting education during the period from 1997 to 2019. As for the bibliometric analysis, it included 615 publications in the Scopus database during the period from 1960 to 2021. The results indicate the dominance of Curriculum and Instruction studies, in addition, one of the most important research directions is what is related to the future skills of the accountant and his expected competencies, which will enable him to work in a variety of settings and make him add organizational value, and the current trend is towards experimental research at the expense of descriptive research.Item Compétences Professionnelles des Diplômés en Comptabilité: Ecart des Attentes en matière de l'Enseignement Comptable en Algérie(Université D’Oum El Bouaghi, 2021-10-05) Djoudi, Imane; Abdelouahad, NassimaL'objectif de cette étude est d'examiner si l’enseignement comptable actuelle des universités algériennes conduit à améliorer le niveau des étudiants en comptabilité et à leur fournir les compétences professionnelles requises par les différentes entreprises et établissements. Pour atteindre cet objectif, la réalité de l’enseignement de la comptabilité en Algérie a été mise en évidence et un questionnaire a été utilisé pour recueillir les opinions d'un échantillon des enseignants de comptabilité de différentes universités. L'étude a révélé un grand écart entre les cursus couverts par l'enseignement comptable et les compétences nécessaires pour développer la profession comptable. Cela est principalement dû au fait que l'enseignement de la comptabilité à l'Université Algérienne suit toujours la méthode traditionnelle et se concentre principalement sur le côté théorique et manque d'exigences pour l'amélioration et la mise à jour des méthodes d'enseignement recommandées par les organismes internationaux pour la formation en comptabilité. Le manque de praticité, le manque d’utilisation des moyens techniques et l’absence de coopération entre universitaires et professionnels ont largement contribué à élargir la lacune. L'étude a recommandé que les universités algériennes déploient davantage d'efforts et de moyens et définissent une stratégie bien pensée et efficace en commençant à revoir et à mettre à jour leurs programmes pour améliorer la qualité de l'enseignement comptable afin de suivre le rythme des besoins du marché en constante évolution. الهدف من هذه الدراسة هو فحص ما إذا كان التعليم المحاسبي الحالي في الجامعات الجزائرية يؤدي إلى تحسين مستوى طلاب المحاسبة وتزويدهم بالمهارات المهنية التي تتطلبها الشركات والمؤسسات المختلفة. ولتحقيق هذا الهدف تم تسليط الضوء على واقع التعليم المحاسبي في الجزائر واستخدم استبيان لجمع آراء عينة من أساتذة المحاسبة من جامعات مختلفة. كشفت الدراسة عن وجود فجوة كبيرة بين المقرا رت التي يشملها تعليم المحاسبة والمها ا رت اللازمة لتطوير مهنة المحاسبة. ويرجع ذلك بشكل أساسي إلى حقيقة أن التعليم المحاسبي في الجامعة الجزائرية لا يزال يتبع الطريقة التقليدية ويركز بشكل أساسي على الجانب النظري ويفتقر إلى متطلبات تحسين وتحديث طرق التدريس التي أوصت بها المنظمات الدولية للتعليم المحاسبي. وقد ساهم الافتقار إلى التطبيق العملي والافتقار إلى استخدام الوسائل التقنية وانعدام التعاون بين الأكاديميين والمهنيين إلى حد كبير في توسيع الفجوة. وأوصت الدراسة بأن تبذل الجامعات الجزائرية المزيد من الجهد والموارد وتحديد استراتيجية مدروسة وفعالة من خلال البدء في مراجعة وتحديث برامجها لتحسين جودة التعليم المحاسبي من أجل مواكبة احتياجات السوق المتغيرة باستمرار .Item L’Apport des Normes Internationales de la Formation Comptable aux Parties Prenantes : Les Nouveautés de la Révision de 2019(Université D’Oum El Bouaghi, 2021-10-05) Djafri; OmarCette étude a pour objectif de présenter les normes internationales de la formation comptable et les efforts fournis par le conseil qui les élaborent, à savoir, l’IAESB. Ce travail réalise aussi une comparaison entre les premières normes y celles qui ont été récemment révisées pour bien comprendre les travaux de cet organisme et les directives d'application à l'usage des organismes des membres de l'IFAC et d'autres parties prenantes intéressées par la formation comptable professionnelle, surtout les universités. Après une étude exploratoire, nous avons constaté que l’harmonisation et l’internationalisation de la profession comptable sont une nécessité et que les normes révisées s’appuient sur l’importance des Technologies de l'Information et des Communications afin d’améliorer les compétences des futures professionnels comptables, aussi, l'esprit critique a été considéré comme hors du champ d'application de ce projet de révision. The objective of this study is to present the international standards of accountancy education and the efforts made by the board that develops them, namely, the IAESB. In this work we also carry out a comparison between the first issued standards and the revised ones in order to know how this body is working and understand the application guidelines for use by IFAC member bodies and other stakeholders interested in professional accountancy education, especially universities. After an exploratory study, we found that the harmonization and internationalization of the accountancy profession is necessity and that the revised standards build on the importance of Information and Communication Technologies (ICT) in order to improve the skills of future professional accountants, too, critical thinking was considered outside the scope of this revision project.Item Benchmarking the requirements of accounting education courses : The context(University of Oum El Bouaghi, 2021-10-05) Boukersoul, Nasre Eddine; Aissaoui, Nasre EddineThis study aims to emphasize on the importance of accounting education in universities, especially in the context of Algeria. In order to improve the quality of accounting education, we analyzed the IAESB requirements along with related cases that were conducted in the process of bridging the gap between accounting courses and labor market. This study also intends to enrich local literature regarding the subject of accounting education as the future convergence of Algerian professional bodies toward the international accounting education. تهدف هذه الدراسة إلى التأكيد على أهمية تعليم المحاسبة في الجامعات وخاصة حالة الجزائر لضمان ترسيخ مفهوم الجودة. لقد قمنا بتحليل متطلبات IAESB جنبًا إلى جنب مع مراجعة بعض الحالات ذات الصلة لمحاولة سد الفجوة بين المناهج المحاسبية وسوق العمل. تثري هذه الدراسة أيضًا الأدبيات المحلية فيما يتعلق بموضوع تعليم المحاسبة باعتباره التقارب المستقبلي للهيئات المهنية الجزائرية تجاه تعليم المحاسبة الدولي .Item La formation universitaire en comptabilité et les attentes de la profession Comptable - cas de l’université BADJI-Mokhtar ANNABA(Université D’Oum El Bouaghi, 2021-10-05) Khiari Mounir; Benkara, ImeneL’objectif de la recherche est de savoir si la formation acquise en comptabilité par les étudiantes universitaires, est suffisante et appropriée pour répondre aux attentes de la profession comptable. Pour réaliser cet objectif, les chercheurs scindent la recherche en deux axes dont le premier aborde l’état général de la formation et le deuxième traite l’approche pédagogique. Ils utilisent à cet effet, les méthodes : descriptif analytique et comparatif, ainsi que l’observation et l’entretien comme outils de recherche. Les chercheurs parviennent à ce que : la formation universitaire affiche des insuffisances dans les modules enseignés, absence d’un suivi assurant la consolidation des acquis, défaut de coordination entre les modules, ainsi que la méthode pédagogique « exercice » qui connaisse des limites et des insuffisances par rapport au traitement réel d’un cas étudié. The objective of the research is to determine whether the formation acquired in accounting by university students is sufficient and appropriate to meet the expectations of the accounting profession. In order to achieve this objective, the scholars divide the research into two axes, the first of which deals with the general state of formation in accounting and the second of which deals with the pedagogical approach. The scholars also use analytical descriptive and comparative methods, as well as, the observation and the interview as research tools. The scholars concluded that: the university formation shows deficiencies in the modules, the absence of the follow-up that ensuring the consolidation of information, the absence of coordination between the modules, and finally, the pedagogic method “exercise” shows limits and inadequacies comparing to the real case treatment.Item مواكبة برامج التعليم المحاسبي في الجامعة الجزائرية للتحديثات الدورية لمعايير المحاسبة الدولية من أجل تعزيز جودة مهنة المحاسبة في السوق المحلي والدولي - دراسة تحليلية لعينة في ولاية أم البواقي(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) رماش، ياسين; قلادي، نظيرةهدفت هذه الدراسة إلى توضيح دور برامج التعليم المحاسبي في الجامعة الجزائرية في تعزيز جودة مهنة المحاسبة مع الاعتماد على توصيات واقتراحات معايير المحاسبة ال دولية، خاصة مع الاهتمام الكبير الذي حضي به الموضوع في السنوات الأخيرة. وللوصول إلى معرفة الدور الذي تلعبه برامج التعليم المحاسبي في الجامعة الجزائرية في تعزيز مهنة المحاسبة، صممنا استبيان تم توجيهه للأساتذة والمهنيين في ولاية أم البواقي في سنة 2021 ، حيث تم التوصل إلى أن برامج التعليم المحاسبي المعتمدة في الجامعة الجزائرية مستوياتها مرضية إلى حد بعيد، كما أنه كلما زاد الاعتماد على توصيات معايير المحاسبة الدولية ومعايير التعليم المحاسبي في برامج التعليم المحاسبي في الجامعة الجزائرية، كلما ساهم ذلك في تعزيز جودة مهنة المحاسبة من جهة ومن جهة أخرى الفهم الصحيح لها على الصعيد المحلي والدولي The purpose of this study is to clarify the role of the accounting education program at the University of Algeria in improving the quality of the accounting profession, while relying on the recommendations and recommendations of the international accounting standards, especially considering the In recent years, the theme and role of the accounting education program at the University of Algeria in promoting the role of the accounting profession were designed by professors and professionals in the field Umm al condom's mission in 2021, where the accounting education program has been approved at the University of Algeria, is quite satisfactory as it increasingly relies on the recommendations of IAS In the University of Algeria's accounting education program, accounting education standards will help to improve the quality of the accounting profession, on the other hand, the correct understanding at the domestic and international level .Item مساهمة التعليم الإلكتروني في تحسين جودة التعليم المحاسبي على ضوء تجارب دولية(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) عبا د، سهام; حساينية، نجاةتهدف هذه الدراسة إلى إبراز مساهمة التعليم الإلكتروني في تحسين جودة التعليم المحاسبي، على ضوء تجارب دولية متمثلة في الولايا ت المتحدة الأمريكية، مصر والمملكة العربية السعودية، بالاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي للإلمام بمختلف المعارف النظرية حول متغيري الدراسة، وتحليل التجار ب لاستخلاص مدى مساهمة التعليم الإلكتروني في تحسين جودة التعليم المحاسبي لهذه الدول .ولقد خلصت الدراسة إلى الدور الفعال للتعليم الإلكتروني في التعليم بصفة عامة والتعليم المحاسبي بصفة خاصة وتعزيز جودته والرفع من كفاءة خريجيه، مع الأخذ بعين الاعتبار معايير التعليم المحاسبي الدولية. The aim of this study is to highlight the contribution of e-learning in improving the quality of accounting education in the light of international experiences represented in the United States of America, Egypt and Saudi Arabia, depending on the descriptive analytical approach to awareness of various theoretical knowledge about study variables, and to analyze experiences to determine the extent to which e-learning contributes to ameliorating the quality of accounting education for these countries. It concluded that e-learning has an effective role in education in general and accounting education in particular, enhancing its quality and raising the efficiency of its graduates, taking into account international accounting education standards.Item مدى مساهمة التعليم المحاسبي في تحسين كفاءة المدقق الخارجي على ضوء المعيار الدولي للتعليم المحاسبي في بيئة الأعمال الجزائرية؛ (IES08)(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) واكر، مريم; مداحي، محمدتهدف هذه الدراسة إلى توضيح أهمية مواكبة التطورات العلمية والعملية على المستوى الدولي وخاصة في مجال التعليم المحاسبي، والدور الذي يمكن أن تلعبه في تحسين كفاءة المدقق الخارجي في بيئة الأعمال الجزائرية والارتقاء بمستوى المهنة، وذلك من خلال إجراء دراسة تحليلية للمعيار الدولي للتعليم المحاسبي IES 08 الذي يقدم مجموعة من التقنيات التي من شأنها أداء مزاولي المهنة وكفاءتهم، ومن أهم النتائج المتوصل إليها، أن متطلبات المعيار الدولي للتعليم المحاسبي 08 ES تمثل الحد الأدنى من الكفاءة الواجبة لتحقيق الأهداف المرجوة من عملية التدقيق، وضمان الكفاءة الفنية المهارات المهنية والقيم المهنية والأخلاقية لدى ممارسي مهنة التدقيق الخارجي، وبالتالي ضرورة الاهتمام بتحديث مناهج التعليم المحاسبي والتدقيقي في بيئة الأعمال الجزائرية وتطويرها بما يتلاءم مع متطلبات المعيار الدولي للتعليم المحاسبي 08 IES. This study aims to clarify the importance of keeping up with scientific and practical developments at the international level, especially in the field of accounting education, and the role that it can play in improving the competence of the external auditor in the Algerian business environment and upgrading the level of the profession, by conducting an analytical study of the International Standard for Accounting Education IES 08 which It introduces a set of techniques that will perform the performance and competence of practitioners of the profession, and among the most important findings is that the requirements of the International Standard for Accounting Education 08 IES represent the minimum required competency to achieve the desired objectives of the audit process, and to ensure technical competence, professional skills, professional and ethical values of practitioners. The profession of external auditing, and therefore the need to pay attention to updating the curricula of accounting and auditing education in the Algerian business environment and developing them in line with the requirements of the International Standard for Accounting Education IES 08;Item مدى توافق برامج التعليم المحاسبي في الجزائر مع متطلبات المعايير الدولية للتعليم المحاسبي (IESs) - دراسة مقارنة(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) عطة، فيصل; بنكوس، المختارهدفت هذه الدراسة إلى إبراز مدى توافق برامج التعليم المحاسبي في الجزائر مع المعايير الدولية للتعليم المحاسبي، وذلك من خلال التعرف على مفهوم التعليم المحاسبي وأدواته ومعاييره من جهة، وعرض مختلف برامج التعليم المحاسبي الأكاديمي في الجامعات وشروط مزاولة التكوين المحاسبي المهني في المعهد المتخصص لمهنة المحاسبة والمجمد لغاية اليوم من جهة أخرى ، إضافة إلى إجراء مقارنة بين هذه البرامج مع محتو ى برامج التعليم المحاسب ي حس ب المعايير الدولية للتعليم المحاسبي. وخلصت الدراسة إلى أن هناك تطبيق جزئي للمعايير الدولية للتعليم المحاسبي في البيئة التعلمية المحاسبية، حيث أوصت الدراسة بضرورة تحديث برامج التعليم المحاسبي وتكثيف التربصات الميدانية من أجل الرفع من جودة التعليم المحاسبي في الجزائر حتى يواكب المتطلبات الدولية. This study aimed to highlight the extent to which accounting education programs in Algeria are compatible with international standards of accounting education, by identifying the concept of accounting education, its tools and standards on the one hand, and the presentation of the various academic accounting education programs in universities and the conditions for practicing professional accounting training in the specialized institute for the profession of accounting and freezer Until today on the other hand, in addition to making a comparison between these programs with the content of accounting education programs according to international standards for accounting education, and the study concluded that there is a partial application of international standards for accounting education in the accounting learning environment, where the study recommended the need to update accounting education programs and intensify training field in order to raise the quality of accounting education in Algeria to keep pace with international requirements.Item مدى تلاءم مناهج التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية في ظل تبني معايير التعليم المحاسبي الدولية دراسة قياسية على بعض الجامعات الجزائرية(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) خلف الله، بن يوسف; معاش، قويدرهدفت هذه الدراسة إلى تحديد مدى اكتساب خريجي تخصص المحاسبة بالجامعات الجزائرية للمهارات المهنية المطلوبة وفقا للمعيار الدولية للتعليم المحاسبي ، وذلك من خلال تحليل إحصائي لآراء عينة عشوائية مكونة من 42 أستاذا دائما متخصصا في المحاسبة ينتمون لمختلف الجامعات الجزائرية، و قد تم جمع البيانات الأولية للدراسة عن طريق استبيان تم تصميمه وتوزيعه على أفراد العينة، توصلت الدراسة إلى إن خريجي المحاسبة بالجامعات الجزائرية لا يكتسبون المهارات المهنية المنصوص عليها في ظل تبني معايير التعليم المحاسبي الدولية من وجهة نظر المستجوبين حيث بينت النتائج عدم توفر كل مخرجات التعلم المعيارية والمتعلقة بمختلف أنواع المهارات المهنية لدى خريجي المحاسبة في طور الماستر. أوصت الدراسة بتضمين البرامج والمناهج المحاسبية الحالية بمخرجات التعلم المتعلقة بالمهارات المهنية المنصوص عليها في المعايير الدولية للتعليم المحاسبي، وكذا وضع شروط صارمة للقبول في تخصص المحاسبة استنادا إلى إرشادات المعايير الدولية للتعليم المحاسبي، و تبني أساليب و مقاربات التدريس الحديثة، لاسيما توظيف تقنيات التعليم الإلكتروني. This study aimed to determine the extent to which graduates of accounting in Algerian universities have acquired the professional skills required in accordance with the international standard for accounting education, through a statistical analysis of the opinions of a random sample of 42 permanent professors specializing in accounting belonging to various Algerian universities, and the primary data of the study were collected about Through a questionnaire that was designed and distributed to the sample members, the study concluded that accounting graduates in Algerian universities do not acquire the professional skills stipulated in light of the adoption of international accounting education standards from the viewpoint of the respondents, as the results showed that all standard learning outcomes related to various types of professional skills are not available to them. Accounting graduates in the Masters course. The study recommended that the current accounting programs and curricula be included with the learning outcomes related to the professional skills stipulated in the international standards for accounting education, as well as setting strict conditions for admission to the accounting major based on the guidelines of the international standards for accounting education, and adopting modern teaching methods and approaches, especially the employment of e-learning techniques .Item فعالية استخدام الخرائط الذهنية الإلكترونية في تحقيق جودة التعليم المحاسبي وفقا للمعيار IES03 في ظل جائحة كورونا(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) جرموني، أسماء; غضابنة، ليليهتهدف هذه الورقة البحثية إلى إبراز فعالية استخدام الخرائط الذهنية الإلكترونية في تحقيق جودة التعليم المحاسبي، وفقا للمعيار المحاسبي الدولي 03 IES في ظل جائحة كورونا مع اقتراح نموذج تطبيقي للمعيار رقم 09 IFRS ، وذلك لما يشهد العالم اليوم من أزمة صحية غير مسبوقة قد يمتد أثرها لمدة طويلة مست مختلف القطاعات من بينها قطاع التعليم العالي، الذي انتهج سياسة التعليم عند بعد ولما لها من أثر سلبي على تحصيل الطلبة، خاصة وأن الأساتذة لا يزالون ينتهجون الطريقة التقليدية، وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من بينها : أن الطريقة التقليدية لم تعد ناجعة في ظل الأزمة التي يشهدها العالم، وأن من بين استراتيجيات التعليم المحاسبي النشط التي لها أثر كبير في تحقيق جودة مخرجات هذا التعليم هي الخريطة الذهنية الالكترونية لما لها من مزايا يشترك فيها كل من الأستاذ والطالب وتزيد من فهم وتحليل المحاضرات، وهو ما يمكن خريجي الجامعات من التصدي أمام سوق العمل ومواكبة أي تغيرات تحدث خلاله. This research paper aims to highlight the effectiveness of using electronic mind maps in achieving the quality of accounting education in accordance with the IES 03 standard in light of the Corona pandemic with a proposal for an application model for IFRS 09, due to what the world is witnessing today of an unprecedented health crisis that may extend for a long period of time that touches differently Sectors, including the higher education sector, which adopted a remote education policy and because of its negative impact on student achievement, especially since professors still follow the traditional method, and the study reached a set of results, including: That the traditional method is no longer effective in light of the crisis That the world is witnessing, and that among the active accounting education strategies that have a great impact on achieving the quality of the outputs of this education is the electronic mental map because of its advantages shared by both the professor and the student and increase the understanding and analysis of lectures, which enables university graduates to confront the market Work and keep up with any changes that occur during it.Item مداخل وأساليب التعليم المحاسبي على الصعيد الدولي(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) زياني، عبد الحق; بن سعيد، حياةهدفت هذه الدراسة بشكل رئيس إلى إبراز مداخل وأساليب التعليم المحاسبي على الصعيد الدولي وهذا من خلال التطرق إلى مفاهيم التعليم المحاسبي وعرض أهم تطبيقاته في بعض دول العالم، وللإجابة على التساؤلات البحثية وتحقيق أهداف البحث أعتمد الباحثان على المنهج الوصفي في تبيان وتوضيح الجانب النظري من خلال الدراسات السابقة والدوريات والوسائل العلمية. وأظهرت نتائج الدراسة أن الانفجار المعرفي يعتبر من بين العوامل التي أسهمت في ظهور الحاجة إلى التعليم المحاسبي، كذلك يواجه التعليم المحاسبي في بعض جامعات العالم بشكل عام والجامعات الجزائرية بشكل خاص عدة معوقات تنحصر معظمها في ضعف الأنظمة واللوائح والقوانين المنظمة لمهنة المحاسبة، بالإضافة إلى أن أساليب تدريس المحاسبة في بعض جامعات العالم وخاصة بعض الجامعات الجزائرية لا زالت تعتمد على الطريقة التقليدية (أسلوب التلقين) أكثر من اعتمادها على أسلوب التعلم الذاتي. The main objective of this study was to highlight the approaches and methods of accounting education at the international level and this by addressing the concepts of accounting education and presenting its most important applications in some countries of the world. The researcher relied on the analytical descriptive method in explaining and clarifying side through previous studies. The results of the study showed that the knowledge explosion is among the factors that have contributed to the emergence of the need for accounting education. Also, accounting education in some world universities in general and Algerian universities in particular faces several obstacles, most of which are limited to the weakness of the systems, regulations and laws governing the accounting profession, in addition to the fact that the methods Teaching accounting in some universities around the world, especially some Algerian universities, still relies more on the traditional method (the indoctrination method) than on the self-learning method.Item متطلبات ممارسات استدامة التعليم العالي والبحث العلمي في أقسام المحاسبة في الجامعات الجزائرية(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) بعلي، حمزة; بوراس، مرویتهدف هذه الدراسة بشكل رئيسي إلى التعرف على متطلبات ممارسات استدامة التعليم العالي والبحث العلمي في أقسام المحاسبة في الجامعات الجزائرية، وللإجابة على الاشكالية المطروحة واختبار فرضيات الدراسة، تم الاعتماد على المنهج الاستقرائي، المنهج الاستنباطي والمنهج الوصفي في عرض الاطار النظري والدراسات السابقة، ومنهج دراسة في الدراسة الميدانية وبناءًا عليه فقد تم تحليل نتائج استبانة التي تم توزيعها على عينة من أساتذة أقسام المحاسبة في عدد من الجامعات الجزائرية والبالغ عددهم 42 أستاذ، ليتم اختبار فرضيات الدراسة من خلال استخدام البرنامج الاحصائي SPSS. أظهرت النتائج بأن البحث العلمي يوفر مجموعة من متطلبات الاستدامة في أقسام المحاسبة، وعلى خلاف ذلك فقد توصلت الدراسة إلى أن مناهج التعليم العالي لا توفر المتطلبات اللازمة لاستدامة التعليم المحاسبي، وتبين أن هنالك العديد من المعيقات والتحديات التي تعرقل ممارسات الاستدامة في التعليم العالي والبحث العلمي لتطوير مناهجه التعليمية حسب متطلبات ممارسات الاستدامة داخل أقسام المحاسبة في الجامعات الجزائرية. في الأخير توصي هذه الدراسة بضرورة تذليل الصعوبات أمام تطوير التعليم العالي المحاسبي لما يحمله من أهمية للمتطلبات التعليمية والمهنية الحديثة. The aim of this study is to identify the requirements for the sustainability practices of higher education and scientific research in the accounting departments in Algerian universities, to answer the main question and test the hypotheses, the inductive method, the deductive approach and the descriptive approach were used to in presenting the theoretical framework and previous studies, in addition the case study method in the field study. Through a questionnaire distributed to a sample of accounting departments professors in a number of Algerian universities to testing of hypotheses using the statistical program (SPSS), we collected 42 answers. The results showed that scientific research provides a set of sustainability requirements in accounting departments, in the other side, the study concluded that higher education programs don’t provide the necessary requirements for the sustainability of accounting education. We found that there are many obstacles and challenges to achieve the sustainability practices in higher education and scientific research to develop its educational curricula according to the requirements of sustainability practices in the accounting departments of Algerian universities. In the end, this study recommends the need to overcome the obstacles to develop the higher education in accounting because of its importance to modern educational and professional requirements.Item مدى توافق التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية مع معايير التعليم المحاسبية - التعليم المحاسبي في جامعة البويرة نموذجا(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) شدري معمر، سعاد; زواوي، فضيلةتهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى توافق التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية مع معايير التعليم المحاسبي، وذلك بأخذ التعليم المحاسبي في جامعة البويرة نموذجا، من خلال عرض معايير التعليم المحاسبي ومحددات جودة التعليم المحاسبي من منهج تعليمي ومراجع تعليمية وهيئة تدريسية، ومن ثم اسقاطها على التعليم المحاسبي بجامعة البويرة ومدى علاقتها بجودة التعليم المحاسبي. وقد توصلت الدراسة إلى أنه يوجد توافق بين معايير التعليم المحاسبي والتعليم المحاسبي بجامعة البويرة ما يؤكد على جودة التعليم المحاسبي والتكوين الأكاديمي لطلاب المحاسبة والتدقيق بهذه الجامعة وفق معايير التعليم المحاسبي. This study aims to show the Extent of Compatibility of the Accountancy Teaching in the Algerian Universities With the accountancy standards, and this by taking the Accountancy Teaching in the University of Bouira as a Model, by way of exposing the accountancy teaching and the determinants of the quality of accountancy teaching through the teaching method, teaching references and a teaching institutions, then comparing it to accountancy teaching in the University of Bouira, and the extent of its relationship with the quality of the accountancy teaching. The study concluded that there is a compatibility between the accountancy teaching standards and the accountancy teaching in the University of Bouira and this confirms the quality of accountancy teaching and academic formation for the students of Accountancy and Audit, in this University.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »