معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
Permanent URI for this community
Browse
Browsing معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية by Issue Date
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item الأسلوبية في التراث النقدي والبلاغي(جامعة أم البواقي, 2012) عباد, محمد الأمين; حمبلي, فاتحتناولت الدراسة موضوعا يخص الدرس الأسلوبي فى النقد الحديث، وحاولت من خلال البحث ربط الأسلوبية بالتراث النقدي والبلاغي، فى محاولة لإيجاد صلة آو رابط يين التراث والمعاصرة في دراستنا الفدية والبلاغية. وتناول البحث دراسة نظرية لمفهوم الأسلوبية، وعلاقتها باللغة والنقد، وحاولت توضيح جوانب النقص في الدراسة الأسلوبية وجوانب الكمال فيها، وكذلك استخدامها منهجا قد، حدية فى تحليل النصوص الأدبية، واكتشاف جوإنب التميز اللغوي والدلالي فى عملية التحليل التي تعتمد اللغة مادة أساسية فى التحليل واستندت فى البحث على ملاحظات البلاغية فى كتابه مفتاح العلوم انموذجا للدرس البلاغي االقديم، وحاولت إيجاد الصلة بين ملاحظات السكاكي فى علوم البلاغة الثلاث: "البيان، والمعاني، والبديع"، وملاحظات. لأسلويين فى دراستهم النقدية الحديثة، وتوصلت إلى وجود قواسم مشتركة كثيرة يين الدرس البلاغي القديم والدراسات الأسلويية الحديثة. ومن أجل استكمال الدراسة، وجعلها أكثر فائدة، فقد جعلت الفصل الأخير من الرسالة للدراسة التطبيقية، واخترت نصا شعريا من الشعر الحديث وهو لمحمود درويش، ثم طبقت المعلومات النظرية في الفصلين الأول والثاني، على هذا النص للوصول إلى النتيجة التي خلص إليها البحث، وهي وجود علاقة واضحة بين الدرس الأسلوبي الحديث، والدرس البلاغي والنقدي القديم، ولا تعني هذه العلاقة توافقا تاما ولكنها تثير إلى توافق واختلاف، حسب سنة التطور والتجديد، فالأسلوبية استفادت من الملاحظات البلاغية والنقدية القديمة، واستفادت أيضا من الدرس اللغوي الحديث، ووظفت ذلك كله فى دراسات هدية حديثة لها قيمتها وأهميتها.Item A descriptive study about the use of phrasal verbs in EFL students’ narrative writings(University Of Oum El Bouaghi, 2019) Boukhalfa, Nadjmeddine; Merrouche, SarahThe present dissertation is carried out to investigate the teachers' opinions and teaching techniques regarding Phrasal Verbs (PVs) in the Algerian English as a Foreign Language (EFL) class. Besides, it investigates whether or not third year LMD students at L'arbi Ben M'hidi University - Oum El Bouaghi - use PVs in their academic writing, i. e., how many PVs they use and whether they use them correctly or not. First, since part of the work is about teachers' perceptions, a questionnaire was administered to 15 teachers of grammar and written expression at the English Department in the same university. Secondly, the other part of the study is about the students' performance regarding PVs in formal writing. In fact, the students were asked to write narrative essays of five paragraphs about the embarrassing moments that they have experienced in their life in general. The results show that 80% of teachers believe that FPVs almost never appear in the students' written production, which is a negative point and should be worked on. Moreover, regarding their performance with PVs in formal writing, EFL students, as 80% of the selected sample of teachers believe, did not use any FPVs in their essays. Besides, the majority of the PVs they included were informal and used inappropriately. This confirms our hypothesis that 3rd year LMD students use nearly no formal phrasal verbs in their academic writing. As a consequence, the EFL learners' awareness concerning these grammatical complexities, otherwise known as multi word verbs, should be raised; they need more exposure and practice to use them correctly and to fully master them to show their competence.