معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
Permanent URI for this community
Browse
Browsing معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية by Author "دعبال، نصر الدين"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item مساهمة النشاط البدني الترويحي في تحقيق التكيف الإجتماعي المدرسي لدى تلاميذ الطور الثانوي(جامعة أم البواقي, 2024) دعبال، نصر الدين; بن ميصرة، عبد الرحمانالتعرف على الفرق في التكيف الاجتماعي المدرسي بين التلاميذ الممارسين للنشاط البدني الترويحي والتلاميذ غير الممارسين للنشاط البدني الترويحي معرفة مدى انعكاس ممارسة النشاط البدني الترويحي على المحيط المدرسي- اظهار فعالية ممارسة النشاط البدني الترويحي داخل المحيط المدرسي- التعرف على الفروق بين التلاميذ الممارسين للنشاط البدني الترويحي وغير الممارسين في علاقاتهم مع الإدارة والمدرسة- التعرف على الفروق بين التلاميذ الممارسين للنشاط البدني الترويحي وغير الممارسين في علاقاتهم مع التلاميذ الزملاء والأساتذة- منهج الدراسة: المنهج المعتمد في دراستنا هو المنهج الوصفي :مجتمع وعينة الدراسة ويتكون مجتمع دراستنا من تلاميذ الطور الثانوي الممارسين للنشاط الرياضي الترويحي بمختلف انواعه سواء الرياضات الفردية او الجماعية وغير الممارسين في بعض ثانويات ولاية ام البواقي والبالغة عددهم (06) ثانويات موزعة على (06) بلديات هي: (بلدية ام البواقي، بلدية عين كرشة، عين مليلة، عين فكرون، بلدية الحرمليةوبوغرارة السعودي) وقدر عددهم ب: 230 تلميذ ممارس و200 تلميذ غير ممارس (اجماليا 430 مفحوص) knowing the difference in school social adaptation between students who practice recreational physical activity and students who not practice recreational physical activity. - knowing the effect of the practice of recreational physical activity on the school environment. - showing the effectiveness of recreational physical activity in the school environment. - knowing the differences between students who practice recreational physical activity and the students who not practice students in their relations with administration and school. - knowing the differences between students who practice recreational physical activity and the students who not practice students in their relations with teachers and classmates. Study method: The method in our study is the descriptive method. Population and sample: The population of our study consists of secondary school students who practice recreational sports activity, (individual or group sports), and non-practitioners in some secondary schools of the state of Um El-Bouaghi, whose number is (06) secondary schools distributed over (06) cities: (Umm El-Bouaghi, city Ain Kercha, Ain Melila, Ain Fakroun, Harmelya and Bougrara Al-Saudi) and their number was estimated around: 230 practicing students and 200 non-practicing students (430 totally). connaître la différence dans l'adaptation sociale à l'école entre les élèves qui pratiquent une activité physique récréative et les élèves qui ne pratiquent pas d'activité physique récréative. - connaître l'effet de la pratique d'activités physiques récréatives sur le milieu scolaire. - montrer l'efficacité de l'activité physique récréative en milieu scolaire. - connaître les différences entre les élèves qui pratiquent une activité physique récréative et les élèves qui ne pratiquent pas les élèves dans leurs relations avec l'administration et l'école. - connaître les différences entre les élèves qui pratiquent une activité physique récréative et les élèves qui ne pratiquent pas les élèves dans leurs relations avec les enseignants et leurs camarades de classe. Méthode d'étude : La méthode dans notre étude est la méthode descriptive. Population et échantillon : La population de notre étude se compose d'élèves du secondaire qui pratiquent des activités sportives récréatives, (sports individuels ou collectifs) , et les non-pratiquants dans certaines écoles secondaires de l'?tat d'Um El-Bouaghi, dont le nombre est (06) écoles secondaires réparties sur (06) villes : (Umm El-Bouaghi, ville Ain Kercha, Ain Melila, Ain Fakroun, Harmelya et Bougrara Al-Saudi) et leur nombre a été estimé autour de : 230 étudiants pratiquants et 200 étudiants non pratiquants (430 au total).