أعمال المؤتمر الدولي حول تدويل التعليم المحاسبي
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing أعمال المؤتمر الدولي حول تدويل التعليم المحاسبي by Author "بعلي، حمزة"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item متطلبات ممارسات استدامة التعليم العالي والبحث العلمي في أقسام المحاسبة في الجامعات الجزائرية(جامعة أم البواقي, 2021-10-05) بعلي، حمزة; بوراس، مرویتهدف هذه الدراسة بشكل رئيسي إلى التعرف على متطلبات ممارسات استدامة التعليم العالي والبحث العلمي في أقسام المحاسبة في الجامعات الجزائرية، وللإجابة على الاشكالية المطروحة واختبار فرضيات الدراسة، تم الاعتماد على المنهج الاستقرائي، المنهج الاستنباطي والمنهج الوصفي في عرض الاطار النظري والدراسات السابقة، ومنهج دراسة في الدراسة الميدانية وبناءًا عليه فقد تم تحليل نتائج استبانة التي تم توزيعها على عينة من أساتذة أقسام المحاسبة في عدد من الجامعات الجزائرية والبالغ عددهم 42 أستاذ، ليتم اختبار فرضيات الدراسة من خلال استخدام البرنامج الاحصائي SPSS. أظهرت النتائج بأن البحث العلمي يوفر مجموعة من متطلبات الاستدامة في أقسام المحاسبة، وعلى خلاف ذلك فقد توصلت الدراسة إلى أن مناهج التعليم العالي لا توفر المتطلبات اللازمة لاستدامة التعليم المحاسبي، وتبين أن هنالك العديد من المعيقات والتحديات التي تعرقل ممارسات الاستدامة في التعليم العالي والبحث العلمي لتطوير مناهجه التعليمية حسب متطلبات ممارسات الاستدامة داخل أقسام المحاسبة في الجامعات الجزائرية. في الأخير توصي هذه الدراسة بضرورة تذليل الصعوبات أمام تطوير التعليم العالي المحاسبي لما يحمله من أهمية للمتطلبات التعليمية والمهنية الحديثة. The aim of this study is to identify the requirements for the sustainability practices of higher education and scientific research in the accounting departments in Algerian universities, to answer the main question and test the hypotheses, the inductive method, the deductive approach and the descriptive approach were used to in presenting the theoretical framework and previous studies, in addition the case study method in the field study. Through a questionnaire distributed to a sample of accounting departments professors in a number of Algerian universities to testing of hypotheses using the statistical program (SPSS), we collected 42 answers. The results showed that scientific research provides a set of sustainability requirements in accounting departments, in the other side, the study concluded that higher education programs don’t provide the necessary requirements for the sustainability of accounting education. We found that there are many obstacles and challenges to achieve the sustainability practices in higher education and scientific research to develop its educational curricula according to the requirements of sustainability practices in the accounting departments of Algerian universities. In the end, this study recommends the need to overcome the obstacles to develop the higher education in accounting because of its importance to modern educational and professional requirements.